Tuesday, April 8, 2008

Remaja Mencari Dunia part2

assalamualaikum....
huhu berbulan laa jugak amik masa utk sambung...
minta maaf jika ada yg menunggu.. saya baru balik dari janda baik..ada program y2y utk kali 2...
kali ini lebih byk slot kaunseling dan kepimpinan diselitkan...

ramai la adik2 lepasan spm yg join..majoritinyea lelaki...
saya agak sedih terkilan dan marah pun ada jugak...pilu rasa hati tatkala tgk adik2 semuda 17 tahun dgn megah menyedut asap rokok disamping peserta2 yg boleh dikatakan sedikit dewasa...sayang kamu terlalu muda utk terjebak dgn semua itu... bahasa nyea...kasar..gaya nyea...pelik..yg perempuan pun tak kurang jugak... sewenang2 nyea adik2 ini bergurau senda tentang seks..adeih..sebagai kakak dan perempuan saya pulak yg terasa aibnyea..kamu kecik lagi sayang...

maki hamun sesedap rasa..memanggil kawan2 dgn perkataan2 yg menyakitkan telinga yg mendengar..
nak ditampar...dah besar..klu kecik..memang kenalaa... aduh generasi muda sekarang..bimbang pula memikirkan masa depan anak2 sedara saya yg sedang membesar... anak sedara sulung yg bakal lahir bulan 5 ini... macam mana agaknyea situasi remaja semasa dia membesar...lapan tahun mula isap rokok..lima belas tahun jual ganja..sampai sekarang..alasan..mak bapak tak bg duit...

sayang..mereka pandai,berbakat dan hebat..tp disia2kan kerna mengejar wang yg tak seberapa..adikku sayang..kalau kamu jd engineer atau arkitek..beli lah apa saja yg kamu bekehendak dihati kerana kamu mampu....
berbalik kepada forum kkb...ustaz ada cakap dalam dunia ni ramai org boleh beri nasihat..tp tidak ramai yg sanggup mendengarnyea... bukankah kita patut berpesan2 kearah kebaikan dan mencegah kemungkaran... adakah kita terlalu bagus hingga tidak boleh ditegur? mulia sangat kah kita? tinggi sangat kah ilmu yg terpahat didada...nabi pernah berpesan..tuntulah ilmu selagi kamu bernyawa... iklan enfagrow pun ada bgtau..sel2 otak kita tidak semuanyea bercantum...byk lagi tempat kosong kat kepala tu...sudah bykkah ilmu kita?

org kafir selalu bertanya...kenapa org islam very rigid dan menghalang laki2 dan perempuan2 islam utk bergaul bebas sesama mereka? jawapan yg ustaz berikan...kami tidak mahu 1/3 dari penganut kami terdiri daripada anak2 luar nikah... tidak jelas asal usulnyea... ntah siapa walinyea..

Allah jadikan syariat agar menjadi panduan kepada kita dlm mengharungi kehidupan...macam undang2 jalan raya dibuat supaya kita berhati2 dan utk elakkan kemalangan..walaupun ramai yg macam bagus..buat jalan raya tu macam dias eorang yg bayar road tax... tak kesah klu dia accident sorang2 sebab mungkin tiada siapa yg perlukan dia dlam hidup ini..tp org lain yg dia libatkan..tak pernahkah mereka terfikir..byk sungguh track2 racing yg kerajaan dah bina entah kenapa taknak diguna..

terdapat 3 kategori pelajar dlm dunia ni:

1. yg tahu belajar sahaja dan tidak pernah mempedulikan keadaan sekeliling..
-bahagiakah mereka hidup tidak ubah seperti robot? pergi kelas balik kelas..belajar

2.yg suka berfoya2, mereka ini akan mendapat dunia tp akhirat tertinggal..
-enjoy sana sini... ada sugar daddy bagai..bg yg tahu..perkara2 ini selalu berlaku..

3.yg jenis seimbang...mencari dunia dan akhirat..dua2 pun dapat... -insya-allah iman mereka akan kekal...dan sikap baik itu juga kekal..

cuba perhatikan kedaan sekeliling kita...inikah harapan negara? akukah yg bakal pimpin negara? terus terang saya tahu saya bukan tergolong dlm org2 yg bijak pandai apatah lagi wara' jauh benar perkataan itu dari fitrah hidup saya..tp saya sentiasa berharap dan berdoa agar suatu masa nanti saya akan jadi seorang anak isteri dan ibu yg solehah...saya berharap akan lahir pejuang islam dari rahim saya...saya cuba memperbaiki diri saya...step by step..

kita semua harus ambil inisiatif... sebab kita tak tahu berapa lama lg kita akan hidup dimuka bumi ini..
mari kita mulakan dari rumah kita sendrik...ini impian saya dari kecik2...sediakan ruang solat bejemaah di dalam rumah..jadikan tempat itu tempat beriabadat...sediakan al-quran, iqra', al-maksurat dan buku2 keagamaan termasuk majalah2 agama...kerana saya diberitahu..sekiranyea seorang perempuan yg didatangi haid beriktikaf di ruang ibadat rumahnyea...sama seperti dia beriktikaf di masjid... sungguh mudah Allah swt mengurniakan ganjaran pada kita... marilah kita sama2 memupuk akidah islamiah dalam diri kita keluarga kita.... insya-allah andai kita mulakan...pasti ada yg sejuk mata memandang dan mengikut... saya tak suruh kita jadi typical muslim yg sgt rigid...mula laa pelan2 dan step by step... jadilah ibarat ros..yg mekar kelopaknyea satu persatu... alangkah indahnyea jika kita dapat mencapai kesempurnaan iman sesempurna mawar merah yg berkembang indah.....

do take care

0 comments: