Tuesday, December 1, 2009

salam....namaste

sekian lama menghilang..akhirnya kembali, tak pernah ku lupakan kewujudan blog nie cuma hmm menyampah nak tulis sebab bila org yg kita tak suka baca...then dia gunakan info2 dalam ini utk hentam kita balik....
ala2 kononnyea dia mengambil tahu tentang hidup mati aku...tuhan lagi tahu ikhlas ke tak makhluk2 NYA nie..so lantak ko laa

jauh dah aku behijrah dari kehidupan aku sebelom ni...dari kedah dah sampai ttdi..dari training ccp sekarang nak ke jendela OJA...penentuan segala2 nyea..
mudah2an murah rezeki aku dgn job nie..

lately bz gaks ngan preparation kawen...byk tol benda aku nak achieve dlm masa terdekat..suppose aku ok jek,aku yakin aku akan ok..tak mungkin aku bg ruang kepada makhluk tuhan yg konon perasan bagus yg sentiasa cuba menjatuhkan dah menyusahkan aku..sedangkan klu aku susah derang gak tak suka klu aku mintak tlg..lantak laa labu.

aku yakin aku akan lepas, aku akan berusaha sehabis baik utk achieve apa saja yg mampu aku capai..tak mungkin aku izinkan manusia2 itu utk meng"psycho" aku supaya aku putus asa..harapan laa...bak kata trainer aku :talk to the hand ~ ada aku kesah? : manakala benda yg abah dah tanaman dalam jiwa aku dari keci lagi...~persetankan mereka~

tp aku tahu aku gembira kat tempat baru nie..aku bahagia..walaupun sayang aku jauh.. aku sentiasa mendoakan agar dimurahkan @ dimudahkan rezeki kami untuk duk dekat...terbaik... tak leh aa hidup klu jauh...

saja jek nak hilangkan letih utk sambung stai utk oja..nanti senang2 aku sambung lagi..

lately dah rajin praktis masak sebab dah nak menikah dah kot...hehehehe

Tuesday, June 16, 2009

hakikat tudung...

Muhasabah: Tudung


Saya browse internet, untuk mencari fesyen menggayakan tudung labuh.

Macam2 yang saya jumpa.

Tapi semuanya xmemuaskan hati.

Depan labuh, belakang singkat sangat.

Belakang labuh, depan singkat sangat. (ape kes?)

Ada tu cantik, tapi lilit kat leher sehingga menampakkan tinggi/pendekkanya batang leher.

Akhirnya saya terjumpa ini..

Tetapi tudung hanya menjadi tudung apabila ia berjaya melindungi rambut, telinga, leher dan dada seorang wanita yang mahu mentaati Allah di dalam pakaiannya. Jubah hanya menjadi jubah apabila ia berjaya melindungi rupa tubuh seorang perempuan kecuali muka dan tapak tangannya. (saifulislam.com)

Maka saya pendamkan niat untuk berfesyen2 dalam bertudung.

"Wahai orang yang beriman, peliharalah dirimu dan ahli keluargamu dari siksaan api neraka"

Berpesanlah-pesanlah, kerna kita manusia yang pelupa sifatnya. jangan malu untuk menegur, yang benar itu adalah benar, xde yang benar melainkan yang benar.

Apabila manusia mencipta mesin, maka disertakan sekali buku panduan manualnya, maka apabila Allah mencipta manusia, al-Quranlah panduan kita.

Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (al-Ahzab;59)


Qoute: Hidup biarlah macam biskut oreo. hitam diluar, putih didalam. manis pulak tu.



P.s: Lagu sekarang: Nur Irsyad, Bersyukur

Sempurnakah hijabku?

Tudung Labuh Vs. Tudung 3 Segi
December 3, 2008

Isu kewajiban pemakaian tudung sememangnya tidak terdapat di dalam Al-Quran dan ia bukanlah suatu fakta yang janggal.Terkejut bukan?Ini adalah kerana apa yang termaktub di dalam Al-Quran adalah perintah dari Allah Azza Wa Jalla untuk menutup keseluruhan aurat baik bagi lelaki mahupun wanita apabila sampai akil baligh.Dikeutarakan kepada saya isu berkenaan berbagai jenis cara pemakaian muslimah zaman ini sehingga wujud perasaan prasangka dan salah faham di kalangan masyarakat kini yang harus diperbetulkan.Isu berkenaan sama ada tudung labuh atau tudung tiga segi sebagai pemakaian muslimah sebenar adalah satu perkara yang kecil kerana konteks perbincangan pemakaian muslimah sejati adalah lebih luas dari itu.
Pemakaian tudung mula mendapat tempat dalam masyarakat Malaysia pada tahun 1970-an sewaktu filem hitam putih mula dimainkan di panggung-panggung dan televisyen-televisyen.Lakonan aktres berselendang zaman itu memberi impak positif kepada masyarakat sekeliling walaupun cara penutupan aurat yang kurang sempurna tersebut lebih menfokuskan kepada fesyen menutup jambul depan yang sememangnya tidak menepati konsep penutupan aurat dalam Islam.
Pada tahun 1990-an pula masyarakat sekelilng telah lebih terdedah dengan ajaran Islam, satu tranformasi dalam pemakaian tudung berlaku dengan wujudnya berbagai jenis dan fesyen bertudung sehinggalah wanita muslimah yang bertudung tidak lagi kelihatan janggal oleh masyarakat.Saya masih ingat beberapa tahun dulu apabila fesyen tudung yang pelbagai hangat menjadi bualan masyarakat bermual dengan tudung Bienda,kemudian beralih kepada tudung Wardina sehinggalah ke era populariti tudung Mawi yang hangat di pasaran.
Ini adalah beberapa contoh perkembangan isu tudung yang boleh kita lihat di negara ini,dan tidaklah menjadi kesalahan bagi muslimah untuk mengenakan tudung yang bergaya kerana sememangnya menjadi fitrah manusia menyukai sesuatu yang cantik, cuma apa yang menjadi persoalan kini ialah sejauh mana penghayatan kewajiban menutup aurat ini diselarikan dengan era transformasi fesyen bertudung tersebut?
Kewajiban menutup aurat diketahui dan diimani setiap muslim hatta sejauh mana jua lemahnya iman seseorang itu.Apa yang menjadi persoalan kini ialah cara penutupan aurat tersebut yang menjadi pertikaian dan salah faham di kalangan beberapa pihak.Kewajiban menutup aurat jelas melalui firman Allah yang jelas:-

????? ???????????????? ?????????? ???? ?????????????? ???????????? ???????????? ????? ????????? ???????????? ?????? ??? ?????? ??????? ?????????????? ????????????? ????? ???????????? ????? ????????? ???????????? ?????? ???????????????? ???? ??????????? ???? ????? ?????????????? ???? ?????????????? ???? ???????? ?????????????? ???? ?????????????? ???? ????? ?????????????? ???? ????? ?????????????? ???? ???????????? ???? ??? ???????? ?????????????? ???? ????????????? ?????? ??????? ??????????? ???? ?????????? ???? ????????? ????????? ???? ?????????? ????? ????????? ????????? ????? ?????????? ??????????????? ?????????? ??? ????????? ??? ???????????? ????????? ????? ??????? ???????? ???????? ?????????????? ??????????? ???????????
“Katakanlah kepada wanita yang beriman: “Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. dan hendaklah mereka menutupkan Al-Khimar kedadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau Saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak- budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. dan janganlah mereka memukulkan kakinyua agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, Hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung.”
Tidaklah sukar untuk memahami ayat di atas,sudah terang lagi bersuluh apabila firman Allah di atas meyatakan kepentingan menutup aurat tanpa mengkhususkan apa-apa mekanisma dalam melaksanakannya maka jilbab atau tudung khususnya di Malaysia dijadikan pilihan wanita Muslimah untuk melaksanakan kewajiban tersebut dan terpelihara daripada menjadi punca gangguan atau penyakit hati orang lelaki. Yang dimaksudkan dengan ayat (24:31) adalah bahawa para wanita hendaklah menutupkan (dengan) tudung ke kepalanya, lehernya dan dadanya dan segala barang keindahan dan perhiasan yang mereka pakai. Al-Khimar, plural ialah al-Khumur, ialah sesuatu yang dipakai atas kepala, dan bukannya di bahu. Dalam bahasa Melayu, ia boleh dibezakan antara “tudung” dan “selendang”. Bagi mereka yang berfikiran liberal sememangnya isu ini dijadikan pertikaian dengan mempersoalkan bahawa muslimah yang bertudung ada juga yang diganggu maupun diperkosa.Maka jawapan saya bagi permasalahan ini ialah berdasarkan maka Firman Allah dalam surat Al-Ahzab ayat 59.

??? ???????? ?????????? ??? ?????????????? ??????????? ???????? ?????????????? ????????? ??????????? ??? ??????????????? ?????? ??????? ??? ?????????? ????? ?????????? ??????? ??????? ???????? ?????????
“Hai Nabi katakanlah kepada istri-istrimu, anak-anak perempuanmu dan istri-istri orang mumin: “Hendaklah mereka mengulurkann jilbabnya ke seluruh tubuh mereka.” Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah dikenal, karena itu mereka tidak diganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”
Tidaklah seseorang itu diganggu jika aurat mereka ditutup dengan sempurna seperti mana mengikut kehendak Rabb yang menciptakanNya.Perkara ini berlaku juga kerana pakaian muslimah kini kebanyakannya tidak lebih hanya untuk perhiasan dan tatapan umum semata,hatta aurat mereka telahpun ditutup sempurna,masih ada kriteria pemakaian yang tidak dipenuhi menjadi faktor kepada gangguan tersebut. Ini tidak menjadi lesen untuk mereka memperlihatkan perhiasan luaran mereka kerana telah termaktub bahawa “Dan janganlah kaum wanita itu menampakkan perhiasan mereka.” Secara umum kandungan ayat ini juga mencakup pakaian biasa jika dihiasi dengan sesuatu, yang menyebabkan kaum laki-laki melirikkan pandangan kepadanya. Hal ini dikuatkan oleh firman Allah dalam surat Al-Ahzab ayat 33 :
???????? ??? ???????????? ????? ??????????? ????????? ??????????????? ?????????

“Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti oang-orang jahiliyah.”
Juga berdasarkan sabda Nabi :

“Ada tida golongan yang tidak akan ditanya yaitu, seorang laki-laki yang meninggalkan jamaah kaum muslimin dan mendurhakai imamnya (penguasa) serta meninggal dalam keadaan durhaka, seorang budak wanita atau laki-laki yang melarikan diri (dari tuannya) lalu ia mati, serta seorang wanita yang ditinggal oleh suaminya, padahal suaminya telah mencukupi keperluan duniawinya, namun setelah itu ia bertabarruj. Ketiganya itu tidak akan ditanya.”
(Ahmad VI/19; Al-Bukhari dalam Al-Adab Al-Mufrad).
Tabarruj adalah perilaku wanita yang menampakkan perhiasan dan kecantikannya serta segala sesuatu yang wajib ditutup karena dapat membangkitkan syahwat laki-laki.
(Fathul Bayan VII/19).
Dapat kita lihat dari permasalahan ini bahawa konteks menutup aurat ini harus dilihat dengan kadar yang lebih luas seperti yang telahpun dibahaskan oleh para ulama’ tentang batasan aurat dan pakaian muslimah yang seharusnya melambangkan ciri peribadi seorang muslimah sejati.Perbahasan berkenaan sama ada tudung muslimah itu patut labuh atau berbentuk tiga segi hanyalah skop yang kecil berbanding bagaimana cara penutupan aurat itu seharusnya diimplikasi secara keseluruhannya supaya menepati roh syariat yang sebenar.Oleh yang demikian,marilah kita melihat beberapa gelaran jenis tudung yang boleh kita lihat dalam realiti masyarakat hari ini yang perlu diperbetulkan.:-

1.Tudung Mickey Mouse
-Pemakaian tudung yang hanya menutup bahagian rambut dan kepala tanpa menutup kedua-dua telinga.Barangkali untuk menunjukkan subang atau apa-apa perhiasan. Pemakaian yang lebih teruk ialah apabila tudung tersebut dililit sehingga menampakkan leher.
2.Tudung Lilit
-Jenis tudung ini jika dilihat telah menutup keseluruhan kepala termasuk telinga tetapi tidak dilabuhkan menutup dada dan hanya dililitkan di leher sahaja.Kriteria menutup dada tidak dipenuhi seolah-olah ingin menayangkan kurniaan yang tidak diberikan kepada kaum lelaki.
3.Tudung See Through
-Salah satu jenis tudung yang popular ini banyak dilihat di merata tempat,kain tudung yang nipis menampakkan leher dan telinga walaupun telah menutup lengkap.Lebih teruk jika tidak memakai anak tudung kerana ianya seperti tiada beza dengan mereka yang tidak bertudung.
4.Tudung Jambul
-Pemakiaan jenis ini banyak dipromosikan dalam drama-drama Melayu yakni menutup separuh rambut di bahagian belakang dengan membiarkan yang depannya tersembul keluar seperti jambul unta.

5.Tudung Singlet
-Tudung yang sempurna tetapi dengan hanya memakai lengan pendek menyebabkan aurat dan lain-lain perhiasan yang sepatutnya ditutup daripada menjadi tatapan umum.Tiada kelongaran hukumtentang penutupan aurat di kawasan awam hatta hanya untuk bersukan.

6.Tudung Saji
-Sekajap pakai,sekejap tidak.Tudung atau lebih tepat dikatakan selendang yang hanya menjadi perhiasan leher .Boleh dilihat di kenduri-kenduri kematian yang mana selendang tersebut akan turun dan naik diangkat si pemakai seolah-olah menjadikannya seperti tudung mengikut keperluan situasi.
Inilah serba sedikit pemakaian tudung yang kurang sempurna yang boleh kita lihat di kalangan muslimah yang perlu diperbetulkan bagi menepati roh syariat yang sebenar sekaligus menggapai hikmah disebalik penetapan kewajiban menutup aurat. Sesungguhnya Rasulullah telah bersabda :
“Pada akhir umatku nanti akan ada wanita-wanita yang berpakain namun (hakikatnya) telanjang. Di atas kepala mereka seperti pundak unta. Kutuklah mereka karena sebenarnya mereka adalah kaum wanita yang terkutuk.”
(At-Thabrani Al-Mujamusshaghir : 232)

Selain itu ada juga muslimah bertudung di kalangan kita yang memakai seluar jeans dan sebagainya sehingga menampakkan susuk tubuh mereka dan alasan kepada pemakaian tersebut tidak lebih hanya sekadar untuk menjalani rutin harian.Inilah kejayaan musuh Islam apabila perkara ini ummat Islam menganggapnya sesuatu perkara yang biasa dan remeh dalam masyarakat.Perkara yang dianggap biasa ini menular dalam pemikiran masyarakat sehingga konsep penutupan aurat yang sempurna itu dicabuli dengan mudah.Mereka yang berseluar sedikit sebanyak merasakan kain tudung yang menutup dada tidak padan sehingga terpaksa melilitkan tudung mereka supaya ia nampak padan dan cantik dikenakan dengan seluar panjang tersebut sedangkan ia hanyalah pandangan mata kasar mereka yang dikaburi syaitan.Pemakain seluar ini bukan sahaja menyerupai kaum lelaki tetapi ia juga menyerupai wanita bukan Islam dalam berpakaiaan.
Wujud juga muslimah yang keluar daripada bilik atau rumah mereka dengan mengenakan wangi-wangian yang berlebihan sehingga dapat menarik perhatian orang ramai terutamanya lelaki sedangkan larangan dalam hal ini telahpun jelas.

Dari Abu Musa Al-Asyari bahwasannya ia berkata : Rasulullah bersabda : “Siapapun wanita yang memakai wewangian, lalu ia melewati kaum laki-laki agar mereka mendapatkan baunya, maka ia adalah pezina.”
(Al-Hakim II/396 dan disepakati oleh Adz-Dzahabi).
Lihatlah betapa kerasnya ancaman dari baginda s.a.w dalam hal ini,jika amaran tegas dari baginda s.a.w menegah pemakaian wangi-wangian oleh muslimah apabila ingin ke masjid apetah lagi jika keluar dari rumah atas sebab lain yang menyebabkan terpaksa melewati yang bukan mahram.Jika persoalan timbul di kalangan muslimah bau wangian yg tidak keterlaluan, dibenarkan atau tidak.Hendaklah kita merujuk semula kepada hadith-hadith yang berkaitan dengannya.Saya tidak menafikan banyak hadith-hadith menunujukkan petunjuk yang jelas bahawa baginda s.a.w sendiri sukakan wangi-wangian antaranya ialah:-
“Barangsiapa yang diberi harum-haruman, maka janganlah dia menolaknya, sesungguhnya ia itu ringan bebannya (ringan dibawa) dan harum baunya.”
(Shahih riwayat Ahmad, Nasa’i, Muslim dan Abu Dawud dari jalan Abu Hurairah)
Tetapi perlulah diketahui bahawa hadith di atas adalah terlalu umum untuk dibandingkan hadith-hadith yang khusus menyatakan muslimah tidak sepaptunya keluar dengan memakai wangi-wangian yang berlebihan sehingga menarik perhatian bukan mahram.
“Siapa sahaja perempuan yang memakai minyak wangi kemudian keluar ke masjid nescaya tidak diterima sholatnya sehingga dia mandi terlebih dahulu (membersihkan dirinya daripada wangi-wangian tersebut).”
(Shahih riwayat Ibnu Majah dari jalan Abu Hurairah)
Daripada hadith di atas jelas jika pergi ke masjid pun telah dilarang memakai wangi-wangi apetah lagi keluar berjalan-jalan dan sebagainya.Contohnya di dalam Surah Al-Israa’ ayat 23 yakni arahan dari Allah S.W.T bahawa kita dilarang menyebut ‘ah’ pada kedua ibu bapa maka maksud lainnya ialah apetah lagi jika kita memarahi atau memukul kedua ibu bapa.Maka larangan memukul atau memarahi parents adalah lebih keras.Begitu juga dengan contoh di atas.Sememangnya ia satu hokum yang agak berat dirasakan muslimah kini tetapi perlaksanaannya memerlukan ketaqwaan yang jelas dalam mengikuti perintah Allah dan Rasul s.a.w.Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNya.Larangan iniu tidaklah hanya diaplikasi kepada kaum muslimah sahaja hatta kaum muslimin yang memakai wangi-wangian yang boleh menyebabakn orang ramai tertarik dengannya juga mendapat ancaman yang sam daripada hadith-hadith di atas kerana perbuatan sedemikian boleh menimbulkan fitnah.
Bagi pemakaian deodorant atau bedak ia mestilah dibezakan dengan jelas tentang pemakain ketiga-tiga jenis tersebut baik wangi-wangian (perfume), deodorant, dan bedak.Ketiga-tiga mekanisma ini memainkan peranan yang berbeza.Deodorant boleh diklasifikasikan sebagai “ubat” yang menghilangkan bau badan yang kurang menyenangkan sehingga membuatkan seseorang itu rasa rendah diri apabila berhadapan dengan orang ramai..Maka jika ini tujuan si pemakai maka ia adalah dibenarkan.Begitu juga dengan penggunaan bedak, bau bedak adalah tidak kekal dan ia sekadar untuk sementara..Tetapi,jika bau bedak atau deodorant tersebut kekal lama maka ianya tiada beza dengan wangi-wangian(perfume) justeru ia adalah dilarang kerana ia membawa kepada hukum asal pemakaian wangi-wangian tersebut.Kita perlu lihat kepada tujuan asal hukum tersebut yakni,pemakaian wangi-wangian adalah untuk mencegah dari menarik perhatian bukan mahram sehingga ia boleh menimbulkan fitnah.Fitnah yang akan menyebabkan diri si pemakai dilihat dari bawah hingga ke hujung kepala dan kemudian berlakunya satu transformasi dalam adrenalin mereka yang menghidunya.Maka sesungguhnya Islam melarang sesuatu itu bersebab dan demi kebaikan semua pihak.

Akhir kata,Islam telahpun menetapkan etika berpakaian dan konsep menutup aurat dengan jelas supaya dapat dijadikan panduan dan untuk membezakan antara ummat Islam dan yang bukan Islam. Pemikiran yang disuntik dengan anasir-anasir dari musuh Islam ini sedikit sebanyak menghakis imej Islam yang sebenar dalam cara berpakaian.Tidak kira seorang muslimah itu bertuudng labuh atau tiga segi,selagi ia menepati maksud ayat “dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung kedadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya” maka ia tidaklah menjadi persoalan besar.Apa yang perlu difikirkan ialah berkenaan pemahaman konsep menutup aurat yang disalah fahami kebanyakan muslimah hari ini sehinggakan penutupan aurat tersebut menjadi tidak sempurna.Apakah tujuan asal pakaian tersebut?Adakah untuk mendekatkan diri kepada Allah s.w.t dengan menurut perintahNya atau untuk mencari lirikan mata masyarakat yang hanya bersifat sementara?Renung-renungkanlah.
Wallhua’lam.
Ibn Yusof
24 Ogos 2007 / 6 Sya’ban 1428
2:15 a.m
ibnyusof.blogspot.com

then...
Saya Mahu Tukar Imej?


"Dah bosanlah pakai tudung labuh... Sesekali tengok orang bertudung singkat, macam best aja. Bebas sikit nak mengenakan gaya. Nak pakai seluar ke, blause ke, dress yang ketat-ketat sikit ke. Taklah setiap masa kemana sahaja pergi terikat dengan baju kurung, tak baju kurung jubah. Out of date lah! Bukan tak boleh nak pakai jubah atau baju kurung, In fact pakaian sedemikian boleh sahaja kelihatan menarik, asalkan tahu cara mengenakannya, tak perlu ubah banyak bagi saya… cukup dengan cara bertudung. Cukup mudah bukan? Saya paling tak setuju bila orang kata; kalau pakai tudung, tak boleh nak berfesyen. Siapa kata? Tengok sahaja Wardina, Waheeda dan ramai lagi artis-artis atau model-model bertudung. Walau bertudung tetap hebat bergaya! Lihat Heliza AF5, walau pakai tudung, ok je rockers atas pentas semasa konsert AF minggu lepas, menari. Sungguh.. Respect betul saya kat dia. Imej mcm dia, kata Loloq boleh menyebabkan dunia rock menjadi suci. Hu hu kira hebatlah macam tu bukan? Dengan sedikit sahaja tindakan, dia sudah mampu mengubah perspektif orang. Hanya dengan kerana itu, dia berjaya menaikkan rankingnya, tak pernah-pernah dapat lampu biru tiba-tiba meletup dengan empat lampu biru. Dengan itu barulah masyarakat dunia boleh respect dengan kita especially gadis bertudung. Bestnya kalau saya dapat jadi macam dia. Bertudung tapi boleh buat segala macam benda. Baru best!!

Alah saya bukan nak lebih-lebih sangat, dari tudung labuh kepada tudung lilit 50 inci je. Tetap labuh.. Dengan itu bolehlah saya varietykan stail saya. Tidaklah kata orang kelihatan kuno macam biasa. Kalau dunia ada perubahan. Kita manusia pun nak juga adakan perubahan kan? Barulah dapat jadi outstanding dimata orang ramai. Kalau macam tu kan lebih senang saya nak bina hubungan muammalah dengan orang lain. Bukan apa, sebagai seorang warga kota yang dikelilingi dunia moden... Tak mahulah saya ketinggalan atau lari jauh dari dunia fesyen yang setiasa up to date itu.

Saya sebenarnya dah lama plan benda ni, tapi belum berani nak buat. Ye lah takut juga persepsi orang pada saya nanti kalau saya ubah penampilan. Cuma kini baru rasa ada sedikit keyakinan. Plannya kena slowly lah. Saya amat admire bidang modeling dan fesyen. Jauh disudut hati, teringin benar nak bertudung gaya gipsi yang dikenali sebagai tudung bienda. Tapi perubahan yang nak dibuat tak bolehlah secara mendadak. Kena ada strategi. Nak ubah penampilan pun kena ada strategi, macam berperang, mana boleh main serang je, kenalah rancang one by one. Dari tudung labuh ke 50 inci, lilit-lilit sikit, then jadi pendek-pendek sikit, dari tudung turkey kepada tudung bawal. Dari tutup dada, angkat sikit-sikit. Tapi kena slowlylah buat satu-satu sampai orang dah biasa dengan stail saya, baru buat perubahan kepada imej yang saya idamkan. Barulah senang hati saya untuk berfesyen sepuasnya.

Tengoklah, saya akan mulakan misi saya tak lama lagi. Moga Allah tak murka dengan saya. Sebab saya akan tetap tutup aurat. Huhu bayangkan saya berubah penampilan begitu, mesti meletup kan??!.”

Mungkin lepas tu….

1- Dari ubah cara bertudung, saya ubah stail pemakaian yang lebih berani dan ranggi.

2- Dari pakaian longgar-longgar kepada ketat-ketat.

3- Tudung Bienda tetap maintain tapi dedah leher sikit-sikit.

4- Sesekali cuba buka tudung bila kat rumah dgn bukan mahram.

5- Lansung tak pakai tudung bila dirumah walaupun ada bukan mahram datang ziarah.

6- Bila ada function yang special di tempat yang tiada orang mengenali saya, cuba-cuba pakai evening dress tanpa tudung

7- Kat luar tudung saya dah mula jadi choc fudge, sekejap ade sekejap takde.

8- Lepas tu mungkin terus terbang….

“Aduh bercelarunya identity saya! Begitu hebat arus moden menguasai saya jika begitu.. Tapi tak mengapalah, yang penting orang pandang saya dan orang suka dengan saya! He he. Siapa pun akan senang bekerja dengan saya. Barulah boleh maju kalau buka bisnes, sebab sebelum kita nak mulakan sesuatu, tak kiralah kerja ke atau bisnes ke ataupun menjalin hubungan cinta dengan seseorang, first impression tu penting. Walaupun kita mungkin tidak cantik, at least kita ada gaya dan juga penampilan. Barulah orang pandang tinggi pada kita. Betul tak? Bagaimanapun pandangan Allah tu penting juga. Tapi itu takpe bagi saya… Allah kan maha pengampun dan sentiasa sedia menerima taubat dari orang-orang yang berdosa, saya tetap islam, walaupun agak fasiq padaNYA. Tapi Dia kan ada dan maha mengetahui hati hamba-hambaNYA Walaupun luarannya macam ini (jahat skit) tapi syurga tetap idaman hati yang utama!

DON’T JUDGE THE BOOK FROM ITS COVER MEN!!! he he he”

* “ i - Beruntunglah seseorang itu; apabila hari ini lebih baik dari semalam.
ii - Rugilah seseorang itu; apabila hari ini, semalam dan esok lansung tiada perubahan.
iii - Celakalah seseorang itu; andai hari ini lebih teruk dari semalam”

Tepuk dada tanya iman, saya rasa nak pilih yang ke iii lah; boleh tak? Jika begitu saya memang dah hilang kewarasan kerana memilih untuk menjadi orang yang celaka.

Sanggupkah anda meletakkan diri anda dengan kehinaan sedemikian sketsa monolog diatas? Memang ramai antara kita akan kata kita tidak sanggup, tapi ramai juga yang tertipu walaupun asalnya mereka tidak sanggup, tanpa sedar dia dah buat sebegitu. Bukan kerana mereka jahat. Tapi mereka kalah dengan kehendak nafsu dan bisikan syaitan. Ada yang kalah kerana kekecewaan dalam hidup, seperti penceraian, putus cinta dan tandus kasih sayang. Akibat jiwa yang gersang dari kasih sayang manusia, ada yang sanggup buat sebegitu semata-mata ingin meraih kasih dan perhatian manusia yang dicintai. Ada yang kalah kerana desakan pekerjaan. Ada yang kalah sebab nak menang Akademi Fantasia (contoh). Ada yang kalah kerana tercabar dengan pengaruh kawan. Ada yang kalah kerana ingin mencari kepuasan dan kelainan dalam hidup. Ada juga yang kalah kerana suka-suka, niat asalnya nak menguji diri sendiri. Macam-macam alasan dan sebab yang bukan untuk memimpin kita kearah kebaikan, tetapi kehancuran, kemusnahan dan kematian jiwa dan hati.

Wahai manusia yang bodoh!!! Takkanlah nak menyerah begitu sahaja? Itu semua dugaan hidup… ujian semata-mata!! Kenapa lemah sangat hah manusia! Kenapa lemah sangat hah jiwa!! Hati!! Perasaan dan nafsu!!!!

Bentaklah perasaan kamu! Jiwa kamu! Marahlah ia jika perasaan dan fikiran buruk itu menguasai, mudah-mudahan kamu akan terus tetap terpelihara!! Hinalah diri kamu sebelum kamu dihina Tuhan di akhirat kelak! Hinalah diri kamu demi membina jiwa yang soleh agar kamu dapat keluar dari kepapaan dan kehinaan jiwa! Renunglah diri kamu dalam-dalam dan timbang-timbangkanlah setiap apa yang kamu mahu buat. Mudah-mudahan kamu tetap berada dijalan yang benar… Ameen

Posted by Zulkifli at 6:49 AM

Monday, June 15, 2009

me...myself and myname

Salam..
kita tahu ke apa maksud nama kita? parents yg bakal menimang cahaya mata berusaha laa sungguh2 cari nama untuk anak2 yang bakal lahir..tp kesudahannyea anak2 tak jadi seperti namanya...even tak tahu apa maksud nama dia..jadi apa kata kita carik maksud nama kita dan jadilah sebahagian dari nama kita itu...

farah nadiah
Farah Joy ~aku memang suka enJOY, aku suka happy2 aku suka buat apa yg aku suka
Nadiah Awal mula sesuatu, pembawa kesetiaan ~setiakah aku? sikitlaa tp setiakah aku
pada agama yang aku anuti nie..masih on off harap2 on selama2nya


Nama yang berkaitan
Farah Joy
Farah Kegirangan, kesenangan, kebahagiaan
Nadiah Awal mula sesuatu, pembawa kesetiaan

FARAH NADIAH
FFleksibel
AAmanah
RRamah
AAlim
HHarum
NNaif
AAbadi
DDinamik
IIkhlas
AAsli
HHarum
Apa ada pada nama?

Tuesday, June 2, 2009

what is the purpose of life?
ustaz hasrizal ada jawab dlm ceramah dia n ramai ustaz2 selalu tlg jawab soklan ni...surah adz-dzaariyat:ayat 56 "Aku tidak mencipatakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-KU"

-do we really understand the meaning of that sentences? IBADAH is a huge words and that include everything we do anytime any moment..doesnt matter either working,having fun,makes other happy or just not doing anything...i believe if what we do have +ve impact to someone or something insya-allah it would be ibadah. BUT if i do blogging n not praying..hmm this blog is NO GOOD to anybody including me.
-so better go pray fo two minutes and then i'll continue eventhough i'm soooo lazy to do so...org kata"kalau susah baru ingat tuhan"..tp aku rasa bila aku susah selalu aku lupa tuhan...haish..kenapalaa aku selalu songsang dari 'kebiasaan manusia' maybe aku lahir songsang kot!

what is the purpose i born?

to be dead...setiap yg hidup sudah cukup syarat untuk mati walaupun seminit..

Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


what is the puporse i study and complete my degree?
sebab mak aku suroh..hmm maybe sebab semua org pun pergi sambung belajar..yg tak continue study dianggap bengap or hampeh kot ala2 takdak 'future' gitu..i complete it sebab semua org kecoh selagi aku tak habes belajar...nak jek kata korang pergi aa belajar kalau nak sangat degree tu.

what is the purpose i go to work?

sebab nak bayar hutang MARA..then mak aku taknak tanggung aku dah rasanya..yea laa dah abes belajar..kena laa kerja klu tak sia2 jek ada segulung IJAZAH..yg aku belom dpt lagi tu.

what is the purpose i couple?

-so that people wont say i'm lesbian or maybe because everyone i know couple...yg takdak couple plak dok sebok2 mencari n always go for blind date and being cheat and they continue searching for couple...
-maybe sebab supaya aku tak lonely bila semua org kuar ngan couple derang...logik gak

what is the purpose for getting engaged?

-menghabeskan simpanan aku semasa belajar...tunang jek dah dekat RM3K abes,kayap2 sume account tinggal minimum ammount je,bila laa nak bertambah
-leh pakai glamour2 gitu...sedangkan tak chantek pon..macam TEPONG GOMAK adalaa hampeh tol,klu aku tau aku make up sendrik..sebab tu aku tak pernah upload gambar tunang..tak menarik langsung~
-sebab dah couple sampai dekat TUJUH tahun...takkan tak tunang,buat penat jek couple

what is the purpose of wedding?
-sebab nak PAHALA,klu dah kawen senyum kat laki pun dpt pahala..tu lom kira suap dia makan lagi..basuh baju,masak,kemas umah n jaga anak2 dia..pahala tu semua..saham2
-to have seks...penting ke "menda" tu?ramai jek andartu2 kat dunia nie,happy je hidup derang.


what is the purpose having own family?
-maybe to have children kot,sebab nanti klu aku tua sapa nak jaga aku...erm tp anak2 zaman sekarang nie nak ke jaga mak bapak dia?oh at least derang leh hantar aku kat umah org tua n tlg bayarkan fees...maklumlah dah tua nanti mana ada income.
-good parents lead to good children lead to good family lead to "jannah"
-bad parents lead to bad children lead to bad family lead to "HELL"
-besarnyea risiko nak ada family,which one will mine be? i just don't know yet...hopefully good one.


what is the purpose of this BLOG?

-at first tempat aku lepas geram, tp lepas tu aku tak happy pun citer pasal org2 yg buat aku bengang tu..sebab bukannyea derang jd ok tp makin hampeh..so tak guna sebenarnya tegur secara indirect nie..tak suka buat donno sudah...~UTAMAKANLAH PANDANGAN ALLAH DARIPADA PANDANGAN MANUSIA~
-then aku gunakan blog aku utk repost benda2 best yg aku jumpa kat website lain, macam iluvislam,saifulislam dan aunty yochana..sebab aku tak sempat nak belek2 n maybe lenkali aku tak jumpa dah post tu sebab derang sgt xtive posting.
-sebenarnya aku nak guna blog nie utk catat@lampirkan benda2 yg aku belajar..kat kuliah ke tazkirah ke kelas2 agama yg aku ikut..sebab aku tahu,kalau benda tu kat kertas,aku sorang jek leh baca..kalau kat blog semua org leh share..dan i still keep all the notes since 2006,ntah2 klu aku selongkar semua buku2 catatan aku tu..maybe ada yg lebih lama dari tu..hehehe belakang resepi pun leh jd tempat aku tulis isi ceramah...aku selalu lupa sebab tu aku tulis

PLEASE DO REALIZE THAT THERE IS NOBODY EVER VISIT YOUR BLOG EXCEPT FOR YOU YOURSELF..HAHA SSBLOGGER@SYOKSENDRIKBLOGGER

-then sekarang aku rasa blog nie patut jadi benda sebenarnya yg aku nak dia jd..to share knowledge i get n i learn with...nobody kot sebab aku tak rasa ada org baca blog nie,at least i share with myself..
-maybe jugak sometimes aku akan share what currently happen..erms perlu ke? tgk laa macma mana nanti

shouldn't i suppose to be happy with my life?

-suppose..but dont know how...ada yg kata aku tak matang..sebab aku suka buat benda yg budak2 suka buat..salah ker? sebab aku rasa semua org tak kira berapa umur ada sifat kanak2 dalam hati dia...
-aku bosan tgk org2 yg berlagak matang,sbb seriuosly matang tu membosankan tp nak buat camner..klu tak ikut status quo org akan tindas n anggap kita lemah..
-aku masih belajar mematangkan diri...ntahlaa bila cuba jd matang org kata aku berlagak..
-matang tu apa sebenarnya? dah baligh? lama dah aku baligh...or matang tu kena beli brg2 org dewasa mcm make-up?aku ada jek make-up..atau matang tu kena dressing poyo2?pakai heels yg menyakitkan kaki?dah pernah pakai dulu tp penatlaa kalau nak jalan...
matang????????matang jaya kat sungai buloh tahu laaa umah bakal mak mentua aku.

erm,soal matang tu terlalu complicated bagi aku..
tp aku rasa first step to clear perancangan hidup aku bermula sekarang
1. aku kena siapkan library online journal sebelom 31 july 2009 or earlier..kena figure out camner aku nak buat database and bg joomla tu function.
2.kena cari kerja sebab aku cuma diberi tempoh utk hidup kat tempat kerja sekarang sampai 31 july 2009..mudah2an dapat kerja baru cepat2
3.kena cari side income sebab nak kumpul duit kawen...walaupun aku tak paham kenapa aku kena kawen,tp aku rasa untuk selesaikan masalah2 yg ada sekarang.
4.Aku kena berDISPLIN,datang kerja on time,bukan sesuka hati aku..at least kena practise..nanti dapat kerja baru camner...
5.ISTIQAMAH tu penting

Friday, May 15, 2009

Posted by Ustaz Muhammad Fauzi under Sejarah Generasi Awal



Rasanya tidak ramai yang tahu bahawa selain dari peristiwa perang Badar, ada satu lagi peristiwa penting di dalam sejarah Islam yang berlaku pada 17 Ramadhan. Peristiwa tersebut adalah peristiwa kematian Saidina Ali r.a., Khalifah keempat setelah dibunuh di dalam satu pengkhianatan oleh Ibnu Muljam. Peristiwa ini berlaku di Kufah, ibu negara Islam pada masa itu.

Ketika Saidina Ali r.a. sedang nazak kesakitan, beliau memperbanyakkan membaca zikir ‘la ilaha ilallah’. Di hujung hayatnya, beliau telah memberikan wasiat kepada anak-anaknya, Hasan dan Husain r.a. Wasiat tersebut telah di tulis oleh mereka.

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Ini adalah wasiat Ali bin Abu Talib. Dia nak saksi bahawa tidak ada tuhan selain Allah. Tiada sekutu bagiNya. Dan bahawa Muhammad adalah hambaNya dan rasulNya. Allah mengutuskannya dengan hidayah dan agama yang benar agar agama ini menang ke atas semua agama walau pun dibenci oleh orang-orang musyrik.

“Katakanlah: “Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. Tiada sekutu bagiNya, dan dengan yang demikian sahaja aku diperintahkan, dan aku adalah orang Islam yang awal pertama.” (Al-An’am: 162-163)



Aku mewasiatkan kamu wahai Hasan, semua anak-anakku dan sesiapa sahaja yang sampai kepadanya wasiatku ini agar bertakwa kepada Allah, Tuhan kamu. Jangan sekali-kali kamu mati kecuali kamu Islam. Berpeganglah kepada tali Allah dan janganlah kamu berpecah belah. Sesungguhnya aku mendengar Abu al-Qasim s.a.w. bersabda: “Hubungan manusia yang baik itu lebih baik dari solat dan puasa keseluruhannya.”

Lihatlah saudara mara kamu dan hubungkan diri kamu dengan mereka agar Allah meringankan hisabNya ke atas kamu. Demi Allah, Allah bersama anak-anak yatim. Jangan biarkan mereka lapar dan jangan cuaikan mereka. Demi Allah, Allah bersama jiran kamu. Sesungguhnya itu adalah wasiat Nabi kamu. Nabi s.a.w. terus menerus memberikan wasiat (agar berbuat baik terhadap jiran) sehingga kami menyangka bahawa jiran akan mewarisi harta. Demi Allah, Allah bersama al-Quran. Jangan orang lain mendahului kamu di dalam mengamalkan al-Quran. Demi Allah, Allah bersama solat. Sesungguhnya solat adalah tiang agama kamu. Demi Allah, Allah bersama rumah Tuhan kamu. Jangan kamu asingkan diri dari rumah Allah selagi kamu masih hidup. Sesungguhnya rumah Allah jika ditinggalkan kamu tidak akan dipandang. Demi Allah, Allah bersama bulan Ramadhan. Sesungguhnya puasa di bulan Ramadhan adalah pelindung dari neraka. Demi Allah, Allah bersama jihad di jalan Allah dengan harta kamu dan jiwa kamu. Demi Allah, Allah bersama zakat. Sesungguhnya zakat memadamkan kemurkaan Tuhan. Demi Allah, Allah bersama umat di bawah tanggungan Nabi kamu. Jangan kami menzalimi mereka di hadapan kamu. Demi Allah, Allah bersama sahabat Nabi kamu. Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. berpesan kepada kamu agar berbuat baik terhadap mereka. Demi Allah, Allah bersama golongan fakir miskin. Sertakan mereka di dalam kehidupan kamu. Demi Allah, Allah bersama hamba-hamba yang kamu miliki. Sesungguhnya perkara terakhir yang diucapkan oleh Rasulullah s.a.w. adalah: “Aku berpesan terhadap kamu agar berbuat baik terhadap dua golongan yang lemah; isteri-isteri kamu dan hamba-hamba yang kamu miliki.”

Jagalah solat. Jagalah solat. Jangan kamu takut celaan orang yang mencela dalam menjalankan agama Allah. Cukup Allah bagi kamu untuk melindungi kamu dari orang-orang yang ingin berbuat jahat terhadap kamu dan melakukan perlampauan ke atas kamu. Ucapkanlah kata-kata yang baik kepada manusia sebagaimana yang telah diperintahkan oleh Allah ke atas kamu. Jangan tinggalkan amar makruf dan nahi mungkar. Jika kamu tinggalkan, orang-orang jahat akan menjadi pemimpin kamu dan ketika itu jika kamu berdoa, Allah tidak akan makbulkan.

Hendaklah kamu saling berhubungan dan bekerjasama. Jauhi dari khianat dan berpecah belah. Tolong-menolonglah di dalam perkara-perkara kebaikan dan taqwa. Jangan tolong menolong dalam perkara dosa dan permusuhan. Bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah amat pedih azabNya. Moga-moga Allah memelihara ahli keluarga Nabi dan memelihara Nabi kamu. Aku tinggalkan kamu dan mendoakan kesejahteraan ke atas kamu. Moga-moga Allah akan merahmati kamu.

Selepas wasiat ini, Saidina Ali r.a. tidak mengucapkan kalimah lain selain ‘la ilaha ilallah’. Sebelum menghembuskan nafasnya yang terakhir beliau membaca firman Allah:

“maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)! dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!” (Az-Zalzalah: 7-8)

Monday, May 4, 2009

Semoga Allah melorongkan jalan-jalan kebaikan dan kemudahan kepada kami; dalam usaha mendapatkan redha-Nya.

"Ya Allah, kurniakanlah kami kekuatan dan hikmah(kebijaksanaan) untuk terus berbakti kepada-Mu. Kami sedar bahawa tiada kekuatan selain yang telah diizinkan oleh-Mu. Maka anugerahkan-lah kami kekuatan itu. Sesungguhnya Engkau-lah Tuhan yang Maha Memberi Kekuatan."


Mohon doa dari sahabat semua.

Selamat menonton video di bawah:





Lagu

HERO nyayian Mariah Carey


Lirik

There's a hero if you look inside your heart.
You don't have to be afraid of what you are.
There's an answer if you reach into your soul
and the sorrow that you know will melt away.

And then a hero comes along
with the strength to carry on
and you cast your fears aside
and you know you can survive.
So, when you feel like hope is gone
look inside you and be strong
and you'll finally see the truth
that a hero lies in you.

It's a long road when you face the world alone.
No one reaches out a hand for you to hold.
You can find love if you search within yourself
and the emptiness you felt will disappear.

And then a hero comes along
with the strength to carry on
and you cast your fears aside
and you know you can survive.

So, when you feel like hope is gone
look inside you and be strong
and you'll finally see the truth
that a hero lies in you.

Lord knows dreams are hard to follow,
But don't let anyone tear them away.
Hold on, there will be tommorow.
In time you'll find the way.

And then a hero comes along
with the strength to carry on
and you cast your fears aside
and you know you can survive.

So, when you feel like hope is gone
look inside you and be strong
and you'll finally see the truth
that a hero lies in you.

That a hero lies in you,
that a hero lies in you.


Sumber : imkoyube.iluvislam.com

Friday, April 24, 2009

Tidur-tidur Yang Sunat Dikejutkan
www.iluvislam.com
Dihantar Oleh : abraxas248
Editor : naadherah





Mengejutkan orang yang tidur disunatkan sekiranya orang itu tidur dalam keadaan berikut:

Pertama:

Seorang yang tidur di masjid dan waktu solat sudah tiba. Ini berdasarkan hadis Abu Bakrah ra, beliau berkata:
خرجت مع النبي صلى الله عليه وسلم لصلاة الصبح فكان لا يمر برجل إلا ناداه بالصلاة أو حركه برجله

“ Aku keluar bersama Nabi saw untuk menunaikan solat subuh. Beliau tidak lalu pada mana-mana lelaki melainkan akan menyerunya untuk solat atau menggeraknya untuk solat dengan kakinya.”

(Hr Abu Daud 1246 – semua perawinya thiqah)

Kedua:

Orang yang tidur dihadapan orang yang solat kerana menggangu orang yang solat.

Ketiga:

Tidur diatas permukaan bangunan tanpa penghadang.

Rasulullah saw bersabda:
من بات على ظهر بيت ليس له حجار فقد برئت منه الذمة

“Sesiapa yang tidur diatas permukaan bangunan tanpa ada penghadang (dari jatuh bangunan), sesungguhnya telah terlepas dari tanggungjawab mana-mana pihak (sekiranya jatuh).

(Hr Abu Daud – semua perawinya adalah thiqah)

Keempat:

Tidur dalam keadaan separuh badan terkena cahaya matahari dan setengah lagi tidak kena.
Nabi saw bersabda:
إذا كان أحدكم في الشمس فلقص عنه الظل وصار بعضه في الشمس وبعضه في الظل فليقم

“Apabila salah seorang kamu berada di bawah pancaran matahari, kemudian matahari menaik dan sebahagian tubuh mu terkena pancaran matahari dan sebahgian yang lain tidak kena , hendaklah dia beredar.”


(Hr Abu Daud – semua perawinya thiqah)


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Kelima:

Tidur waktu subuh.

Nabi saw bersabda:
الصبحة تمنع الرزق

“Tidur subuh menegah rezki.”

(Hr Ahmad – sanad lemah)

Umar bin Abdul Aziz apabila melihat anaknya sedang tidur waktu subuh, beliau mengejutkannya dan berkata:
الأرزاق تقسم وأنت نائم

“Rezeki dibahagi-bahagikan sedangkan engkau tidur.”

Keenam:

Tidur sebelum isya kerana makruh tidur waktu itu. Ini disebut dalam hadis yang panjang, riwayat dari Abi Bakrah ra dimana beliau berkata:
كان يكره النوم قبلها والحديث بعدها

“Baginda tidak suka tidur sebelum solat isya dan sembang-sembang selepasnya.”

(Hr Bukhari - sahih)

Ketujuh:

Tidur lepas solat asar.

Nabi saw bersabda:
من نام بعد العصر فاختلس عقله فلا يلومن إلا نفسه

" Sesiapa yang tidur selapas solat asar dan hilang akalnya , janganlah dia mencela melainkan dirinya.”

(Hr Abu Ya’la – Sanad lemah)


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Kelapan:

Tidur berseorangan di rumah. Hukum ini disebut oleh al-Hulaimi dalam kitabnya al-Minhaj Fi Syu’abil Iman.

Kesembilan:

Perempuan yang tidur menelentang. Ini kerana ianya makruh seperti yang disebut dalam kitab yang sama.
Umar bin Abdul Aziz telah menegah anaknya yang tidur sedemikian.

Kesepuluh:

Seseorang yang tidur meniarap. Baginda melihat seorang lelaki meniarap. Lalu baginda bersabda:
إن هذه ضجعة يبغضها الله ورسوله

Maksudnya: “Sesungguhnya ini adalah cara baring yang dimurkai oleh Allah dan Rasulnya.”

(Hr Tirimizi dan Ahmad-hasan lighairihi)

Abu Umamah r.a berkata: Nabi s.a.w lalu dekat seorang lelaki yang tidur meniarap di Masjid. Lalu baginda memukulnya dengan kakinya dan berkata:
قم واقعد فإنها نومة جهنمية

Maksudnya: “Bangunlah kamu dari tidur dan duduklah sesungguhnya ini adalah cara tidur ahli neraka jahannam.”

(Hr Ibnu Majah)

Kesebelas:
Mengejutkan orang tidur untuk bangun qiamullail.

Nabi saw bersabda:
رحم الله رجلا قام من الليل فصلى وأيقظ امرأته فإن أبت نضح في وجهها الماء رحم الله امرأة قامت من الليل فصلت وأيقظت زوجها فإن أبى نضحت في وجهه الماء

“Allah merahmati lelaki yang bangun malam, menunaikan solat dan mengejutkan isterinya. Sekiranya isterinya enggan, dia akan merenjiskan air pada muka isterinya. Allah merahmati wanita yang bangun malam, menunaikan solat dan menegejutkan suaminya. Sekiranya suaminya enggan, dia akan merenjis air ke muka suaminya.

(Hr Abu Daud 1308 – perawi-perawinya thiqah)

Ke dua belas:

Mengejutkan orang yang tidur untuk bangun sahur. Nabi saw bersabda:

إن بلالا ينادي بليل فكلوا واشربواحتى ينادي ابن مكتوم
“Sesungguhnya bilal akan mengumandangkan azan pada waktu malam (sebelum subuh), maka makanlan dan minumlah sehingga Ibnu Maktum mengumandangkan azan subuh.”

(Hr Muslim)


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Rujukan: Tashilul Maqasid li Zuwwarul Masjid oleh Ibnul Ammad, Aunul Ma’bud oleh al-Abadi dan an-Nihayah oleh Ibnul athir.

*Artikel asal : disini

Tuesday, April 21, 2009

Beritahu MUSLIMAH itu......




Beritahu pada muslimah itu
dirinya ibarat kaca;
disentuh terguris,
dihantuk serpih,
dihempap berkecai.

Beritahu pada muslimah itu
jaga tutur kata;
cakap tinggi nanti dibenci,
terlalu rendah dipijak pula,
cakap sombong mengundang lawan,
hati-hati meluah kata,
kerana pulut santan binasa,
kerana mulut badan binasa.

Beritahu pada muslimah itu
jaga tingkah laku;
harga diri letaknya di situ,
jangan meluru ikut telunjuk nafsu,
sesekali tersilap langkah,
akan dihukum selamanya,
keturunan dicerca payah,
menyesal kemudian bukan faedah.




Beritahu pada muslimah itu
jaga pakaian;
ia cermin peribadi,
juga lambang bangsa,
di mana dan dalam keadaan macam manapun,
biar orang kenal...Dia orang ISLAM.

Beritahu pada muslimah itu
simpan secebis malu;
kerana malu itu,
sebahagian dari iman

Assalamualaikum,sekadar berkongsi untuk panduan bersama...

#
Perlukah si suami lepaskan si isteri (cerai) kerana si suami tidak mahu menanggung dosa si isteri lakukan?

#
Seharusnya wujud perbincangan di dalam sesuatu perkahwinan. Sekiranya isteri nusyuz atau engkar maka suami perlu menasihatkan dan memintanya agar berubah. Jika isteri tidak berubah pengasingan tempat tidur boleh dilakukan. Jika isteri masih degil ::suami bolehlah memukul isteri dengan syarat untuk mengajar isteri dan ia tidak boleh menyakitkan isteri samada dengan menggunakan senjata, tangan atau sebagainya.:: Jika isteri masih lagi nusyuz atau engkar, maka terpulanglah kepada suami. Perkara yang nyata dalam hal ini, suami perlu menasihati isterinya. Jikalau isteri masih enggan, maka dosa tersebut terletak pada dirinya.

sumber >>http://soaljawab.jais.gov.my/index.php?option=com_content&task=view&id=332&Itemid=47



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


ADAB PERGAULAN SUAMI-ISTERI SEJAK PERKAHWINAN



Kewajiban suami



Sebagai seorang suami, dia harus memelihara kesederhanaan dan kesopanan dalam dua belas perkara iaitu:



(1) Walimatul’urus (undangan perkahwinan)

(2) Pergaulan

(3) Bersenda-gurauan

(4) Pimpinan

(5) Kecemburuan

(6) Pemberian Nafkah

(7) Pengajaran

(8) Pembahagian (kalau isteri lebih dari satu)

(9) Pendidikan sewaktu berlaku penyelewengan

(10) Persetubuhan

(11) Kelahiran anak

(12) Perceraian dengan talaq



Pertama: Mengadakan walimah atau undangan adalah sunnat hukumnya

Berkata Anas r.a.: Apabila Rasulullah s.a.w melihat tanda inai pada Abdul Rahman bin Auf r.a., baginda bertanya: Apa ini? Abdul Rahman menjawab: Saya telah menikmati seorang wanita dengan maskahwin emas seberat biji kurma. Maka Rasulullah s.a.w pun mendoakan bagi Abdul Rahman:



“Moga-moga Allah memberkati anda! Adakanlah walimah, walaupun dengan makan roti dan kurma.



Selain itu sunnat memberikan tahniah (ucapan selamat pengantin baru) kepada orang yang baru berkahwin. Seorang yang berjumpa dengan pengantin lelaki mengucapkan:



“Moga-moga Allah memberikan keberkahan kepadamu dan keberkahan untukmu dan menghimpunkan kamu berdua dalam kebaikan.”



Sunnat juga mengisytiharkan perkahwinan kepada orang ramai supaya diketahui. Bersabda Rasulullah s.a.w.:



“Yang memisahkan antara yang halal dengan yang haram ialah bunyi-bunyian rebana dan nyanyian.”



Kedua: Memelihara pergaulan yang baik dengan isteri-isteri serta menanggung segala keburukan yang mungkin berlaku daripada mereka sebagai menunjukkan tanda belas kasihan terhadap mereka itu.



Allah telah berfirman:



“Dan pergaulilah mereka dengan cara yang baik.” (an-Nisa’: 183)



Allah telah berfirman lagi pada menyatakan kebesaran hak mereka ke atas suami:



“Dan mereka sekalian (isteri-isteri) telah mengambil suatu perjanjian yang berat daripada kamu.” (an-Nisa’: 20)



FirmanNya lagi:



“Dan teman yang di samping.” (an-Nisa’: 36)



Setengah para mufassirin mengartikan ayat ini dengan isteri yang sering berada di samping suami sepanjang masa.



Maksud memperbaiki pergaulan dengan isteri-isteri itu bukanlah dengan semata-mata menahan diri dari menimpakan ke atas mereka sesuatu yang tiada diinginnya, malah menanggung segala yang tiada menyenangkan yang mungkin timbul dari mereka, serta bersifat sabar dan tabah untuk menghadapi segala sikap kurang pertimbangan dan kemarahan mereka. Ini adalah untuk menurut jejak langkah Rasulullah s.a.w. kerana isteri-ister Rasul sendiri kadang-kadang melakukan sesuatu yang tiada menyenangkan hati Rasulullah s.a.w dan ada pula yang menrajuk meninggalkan baginda sampai sehari suntuk hingga ke malam.



Ketiga: Hendaklah suami menambah atas sikap kurang pertimbangan dari isteri itu dengan bersenda gurau, memuji-muji serta bermain-main dengannya, kerana semua itu akan melembutkan hati kaum wanita. Rasulullah s.a.w seringkali bersenda gurau dengan isteri-isterinya dan menuruti kehendak-kehendak mereka, sesuai dengan kadar akal fikiran mereka dalam segala macam perbuatan dan perilakunya. Sekali peristiwa pernah baginda Rasul mengajak Siti Aisyah r.a. melihat permainan orang-orang habsyi di kawasan masjid dan berdirilah baginda di situ menemaninya sebegitu lama sehingga baginda berkata: Sudah puasa?

Bersabda Rasulullah s.a.w.:



“Sebaik-baik kamu adalah orang yang paling baik sekali terhadap isterinya dan aku adalah orang yang terbaik sekali di antar kamu terhadap isteriku.”



Berkata Rasulullah s.a.w kepada Jabir:



“Mengapa tidak perawan yang boleh engkau bermain-main dengannya dan ia bermain-main denganmu?”



Seorang wanita dusun telah mensifatkan suaminya yang telah meninggal dunia dengan berkata: Demi Allah, sebenarnya suamiku itu seorang yang sering ketawa ketika di rumah, pendiam ketika di luar rumah, ia makan apa saja yang aku hidangkan (tidak cerewet), tidak pernah bertanya bila sesuatu tidak ada.



Keempat: Janganlah sang suami melampaui batas dalam persenda-gurauannya dengan isteri, ataupun bersikap terlampau baik sekali sehingga isteri naik muka dengan memaksa suami menurutkan segala kehendak hawa nafsunya sehingga ke batasan merosakkan akhlak dan kelakuan si isteri. Dengan itu terjatuhlah maruah suami di hadapan khalayak ramai. Tetapi yang dianjurkan ialah bersikap sederhana pada segala keadaan. Jika dilihat sesuatu kemungkaran yang dilakukan oleh isteri. Hendaklah suami jangan berdiam diri saja, bahkan menegahnya dan membuktikan kejantanannya sebagai seorang suami ke atasa isteri. Begitu juga jangan sampai dia yang mula membuka peluang bagi isteri untuk melakukan berbaga-bagai kemungkaran, malah bila dilihat isterinya berani membuat sesuatu yang melanggar hukum syara’ atau hukum adat dan maruah, hendaklah ia menunjukkan kemarahannya dan ketidak-senangnya terhadap perkara itu.



Ingatlah bahawa segala terisi di dalam petala langit dan bumi itu diciptakan Tuhan dengan keadilan meka segala yang melampaui had atau batasan keadilan akan terlungkup dengan lawannya.



Sewajarnyalah suami mengambil jalan tengah atau ekonomi, baik dalam menuruti atau menolak kehendak isteri. Hendaklah ia menegakkan kebenaran yang hak pada segala keputusannya, sehingga ia terselamat dari bencana isterinya. Sebab pada kebanyakkan hal, kaum wanita selalu suka berkelakuan buruk, dan sifat tersebut tidak akan terhindar dari mereka, melainkan dengan secara lemah-lembut yang diiringi dengan kebijaksanaan. Oleh itu adalah menjadi suatu tugas utama bagi sang suami memerhati dan meneliti kelakuan isterinya, bermula dengan berbagai percubaan, kemudian mencuba pula meluruskan semua kelakuan yang bengkok itu, sebagaimana yang diharuskan oleh keadaan dan peri-kerukunan rumahtangga.



Kelima: Kalaupun suami cemburu, hendaklah bersikap sederhana; iaitu jangan sampai ia melalaikan pokok-pokok persoalan yang akan menimbulkan berbagai-bagai bencana yang tidak diingini di dalam rumahtangga. Tidak sewajnyalah suami bersikap pelampau dalam perkara melemparkan buruk-sangka terhadap isteri, atau menunjukkan kekerasan atau mengintip rahsia-rahsianya, sebab Rasulullah s.a.w pernah melarang mengikuti aurat-aurat (rahsia-rahsia) kaum wanita. Pada riwayat yang lain baginda melarang menyerempak kaum wanita pada gerak-lakunya.



Sekali peristiwa, apabila Rasulullah s.a.w kembali pelayaran di waktu malam, baginda menyeru para sahabatnya sebelum masuk kawasan negeri Madinah; Janganlah kamu mengetuk rumah isteri-isteri kamu di waktu malam, maksudnya jangan mendapatkan mereka di waktu malam begitu; malah hendaklah mereka bersabar sehingga tiba waktu siang. Malangnya ada dua orang di atara mereka melanggar nasihat Rasulullah s.a.w itu, Mereka terus kembali pada malam itu juga, lalu mereka mendapati perkara-perkara yang tiada diingini telah berlaku di rumah masing-masing.



Dalam sebuah Hadis lain: Sesungguhnya di antara berbagai-bagai cemburu, ialah cemburu yang dibenci oleh Allah azzawajalla; iaitu cemburu seorang lelaki terhadap isterinya tanpa sebab. Kerana sifat itu timbul dari perasaan buruk sangka dari dalam diri, yang mana kita di larang keras bersifat demikian. Adapun cemburu yang memang kena pada tempanya, maka itu adalah memang semestinya ada dalam diri seseorang dan ia termasuk sifat yang terpuji; iaitu sifat cemburu yang bersebab.



Rasulullah s.a.w. telah mengizinkan kaum wanita pergi ke masjid terutama sekali untuk menunaikan dua sembahyang Hari Raya. Keluar ke masjid kaum wanita yang sopan adalah harus hukumnya, tetapi dengan syarat redha suaminya. Walau bagaimanapun meninggalkannya atau tidak menghadirinya lebih terselamat dari fitnah. Sewajarnyalah kaum wanita tidak keluar dari rumahnya melainkan bila ada hal-hal yang penting. Jika keluar untuk bersiar-siar atau kerana perkara-perkara yang tidak perlu akan mencemarkan maruah atau nama baik mereka, dan tidak mustahil pula boleh menarik kepada keburukan. Tetapi kalau mesti keluar juga, maka hendaklah ia memalingkan pemandangannya dari kaum lelaki. Kita tidak mengatakan bahawa wajah lelaki itu dikira aurat pada kaum wanita, sebagaimana wajah wanita dikira aurat pada kaum lelaki, bahkan lebih dari itu; iaitu sebagaimana wajah anak muda Amrad (anak muda yang yang segak cantik dan putih pula kulitnya – pent) yang dikira haram dipandang oleh kaum lelaki dalam keadaan ditakuti berlaku fitnah. Andaikata tiada ditakuti fitnah, maka tiadalah haram hukumnya melihat wajah Amrad itu, sebab pada lazimnya kaum lelaki terbuka wajahnya di sepanjang masa. Kaum wanita pula bila keluar rumah sememangnya dalam keadaan berselubung. Andaikata wajah kaum lelaki itu dikira aurat pada kaum wanita, nescaya mereka juga akan diperintahkan untuk menyelubungi seluruh anggotanya seperti wanita, ataupun kaum wanita itu akan dilarang untuk keluar rumah sama sekali, melainkan kerana urusan–urusan dharurat saja.



Keenam: Berlaku sederhana dalam memberikan nafkah. Jangan terlalu lokek memberikan nafkah kepada isteri, dan jangan pula terlalu boros, maka hendaklah memilih jalan tengah; iaitu secara berekonomi.

Allah berfirman:



“Makan dan minumlah dan jangan berlaku boros.” (al-A’raf: 31)



Ibnu Sirin berkata: Sunnat bagi suami menghidangkan untuk isterinya manis-manisan seminggu sekali pada hari Jumaat. (yakni dibelinya dari pasar — pent)



Suami hendaklah menyuruh isterinya supaya mensedekahkan makanan-makanan yang lebih-lebih yang tidak diperlukan lagi, ataupun makanan-makanan yang kalau disimpan lama nescaya akan rosak. Ini pun dikira sebagai darjat yang paling rendah dari kebaikan. Si isteri juga boleh melakukan serupa itu dengan hukum keadaaan, tanpa mendapat izin atau persetujuan dari suaminya terlebih dulu. Janganlah hendaknya si suami itu mementingkan dirinya saja dengan makanan yang sedap-sedap tanpa dibahagikan kepada isteri juga, kerana kelakuan yang demikian akan menimbulkan rasa tidak senang di dalam hati isteri, yang berkesudahan akan menghasilkan perhubungan yang tidak mesra di antara keduanya. Seterusnya jangan pula menceritakan kepada keluarganya tentang makan-minum yang ia tidak akan mahu menyediakannnya untuk mereka. Jika ia makan hendaklah ia mengajak anak-isteri makan bersama-sama dalam suatu hidangan yang sama.



Di antara yang terpenting sekali dalam perkara memberi nafkah atau belanja ini ialah menjaga nafkah atau belanja itu supaya datang dari jurusan yang halal; dan jangan pula kerana tuntutan isteri, ia sampai mencampur-adukkan nafkah itu dengan kerja-kerja yang kotor atau tak baik. Sebab yang demikian itu adalah suatu jenayah terhadap si isteri dan tidak boleh dikatakan untuk memelihara hatinya.



Ketujuh: Seorang yang ingin berkahwin, hendaklah terlebih dulu mempelajari hal-hal kaum wanita datang haidh dan hukumnya sekadar termampu, untuk mengetahui hukum wajibnya saja, kemudian hendaklah ia mengajar isterinya cara-cara bersembahyang dan hukumnya serta mengingatkannya tentang kemurkaan Allah Ta’ala jika ia tidak mengambil berat tentang perkara-perkara agamanya. Andaikata suami juga kurang pengetahuan dalam urusan agamanya, tetapi di aberusaha pergi bertanyakan orang-orang yang alim, lalu kembali menunjuk-ajar kepada isteri, maka dalam hal ini juga tidak patut isteri keluar keraana maksudnya bertanya. Tetapi jika suami tidak pedulikan juga, bolehlah isteri keluar kerana maksud bertanya. Tetapi jika suami pedulikan juga, bolehlah keluar itu, meskipun suami tidak membenarkan dan harus baginya melanggar larangan suaminya.



Kedelapan: Jika suami mempunyai beberapa isteri, maka hendaklah ia bersikap adil terhadap sekalian isteri-isterinya itu, dan tidak boleh ia melebihkan yang satu dari yang lain. Jika ia ingin keluar negeri dan mahu membawa seorang isteri bersamanya, maka hendaklah ia mengundi antara mereka. Dalam hal suami telah menzalimi seseorang isteri tentang gilirannya, maka sayugialah ia mengqadha’kan harinya, sebab qadha’ itu wajib. Wajib yang lain ialah adil dalam pemberian dan giliran tidur dan tidak wajib baginya untuk menyamaratakan kasih sayang dan persetubuhan, sebab itu tiada termasuk dalam kuasa pilihannya.



Rasulullah s.a.w. ketika dalam masa sakitnya diusung setiap hari dan setiap malam antara isteri-isterinya bila sampai giliran masing-masing. Baginda tetap tidur di rumah salah seorang isterinya di mana jatuh giliran masing-masing, tetapi jika ada di antara mereka yang mengalaah untuk rakannya, maka baginda akan bermalam di situ pula.



Kesembilan: Dalam keadaan isteri bermusyuz (menentang suami), hendaklah suami cuba mengajarnya dengan baik supaya ia kembali taat kepada suami. Apabila berlaku perselisihan antara suami-isteri dan perkaranya tidak dapat diselesaikan sendiri, maka jika perselisihan itu berpunca dari kedua belah pihak, ataupun yang ternyata perselisihan itu berpunca dari pihak suami, sedengkan isteri tidak berupaya untuk menenangkan suaminya, ataupun suami tidak dapat berbuat sesuatu untuk membetulkan semula isterinya; dalam keadaan serupa ini mestilah di cari dua orang hakam sebagai orang tengah. Seorang dari pihak suami dan seorang yang lain dari pihak isteri untuk mengadili perkara keduanya dan cuba menyelesaikan perselisihan itu secara damai, sesuai dengan semangat firman Allah Ta’ala:



“Jika keduanya memang mahukan perdamaian, nescaya Allah akan memberikan taufiq antara mereka.” (an-Nisa’: 35)



Tetapi jika nusyuz itu berpunca dari pihak isteri semata-mata, maka Allah telah pun berfirman di dalam al-Quran al-Karim:



“Pihak lelaki itu lebih mampu meluruskan kaum wanita.” (an-Nisa’:34)



Suami tentu sekali mampu mendidik isteri dan membimbingnya ke jalan mentaati suami secara paksaan. Dalam cara membimbingnya, haruslah diambil jaln secara berperingkat-pringkat; iaitu mula-mula dengan menasihati isterinya secara lemah-lembut dan mengingatkannya akan hak isteri terhadap suami dan mengancamnya bahawa perbuatannya itu akan dikutuki oleh Allah, jika ia ingkar. Kalau ini tidak memberikan kesan dikutuki oleh Allah, jika ia ingkar. Kalau ini tidak kesan, maka hendaklah ia membelakanginya di tempat tidur sendirian meskipun ia masih tinggal bersama-sama dalam sebuah rumah. Hal serupa ini ditempohkan hingga tiga malam berturut-turut. Jika tidak berjaya juga untuk meluruskannya, maka syara’ dalam peringkat ini membolehkan suami memukul isteri dengan pukulan yang tidak mencederakan. Bila memukul jangan ditujukan di muka, kerana yang demikian adalah ditegah dengan keras.



Kesepuluh: Dalam adab-adab bersetubuh. Sunnat dimulakan dengan perbualan-perbualan manis dan bercumbu-cumbun, manakala suami menutup kapalanya dan suaranya direndahkan seolah-olah, dia sedang berbisik-bisik. Apabila telah memuncak keinginannya, hendaklah ia menunggu seketika sehingga isteri pula datang nafsunya. Hendaklah suami jangan mendatangi isteri sewaktu haidh bahkan hendaklah ia menunggu seketika sehingga ia bersih dari haidh, tetapi bolehlah ia bersenang-senang dengan seluruh tubuh badannya, melainkan bersetubuh saja yang dilarang.



Janganlah pula ia cuba mendatangi isteri yang dalam haidh itu pada jalan lain yang telah ditentukan. Perbuatan yang demikian itu adalah ditegah dengan keras, kerana dikhuatiri akan berlaku sesuatu bahaya atau penyakit. Ketahuilah bahawa bahaya dan penyakit itu sentiasa ada, sebab itu ia menjadi lebih keras haramnya daripada bersetubuh dengan isteri yang sedang haidh. Allah telah berfirman:



“Hendaklah kamu mendatangi ladangmu (isterimu) sebagaimana yang kamu ingini.” (al-Baqarah: 223)



Maksud dari ayat sebagaimana yang kamu ingin ialah pada bila-bila masa yang kamu merasa berkeinginan.



Sewaktu isteri masih dalam haidh, tiada tegahan bagi suami untuk beristimna’ (mengusahakan keluarnya air mani) dengan membiarkan tangan isteri bermain-main pada seluruh tubuh badan suami, begitu pula boleh juga suami meraba-raba bahagian-bahagian yang di dalam kain isteri sehingga naik syahwatnya, hanya yang dilarang ialah bersetubuh saja. Malah tiada larangan seseorang suami mengajak isteri yang dalam haidh makan bersama-sama dengannya, atau baring bersama-sama, atau melakukan perbuatan-perbuatan yang seumpama itu.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



Di antara adab-adab bersetubuh lagi, janganlah ia ber’azal (menumpahkan air mani di luar kemaluan wanita), sebab tidak ada suatu yang bernyawa yang telah ditakdirkan Allah wujudnya melainkan ia tetap akan wujud bagaimana sekalipun diusahakan untuk mengelakkannya.



Mengenai perbuatan ‘azal itu, ada berbagai-bagai pendapat ulama. Ada yang mengharuskan, dan ada pula yang menghalalkan dengan syarat keredhaan isteri. Jika isteri tidak redha maka dihukumkan haram supaya isteri tidak teraniaya. Tetapi pendapat yang betul ialah pendapat yang pertama, iaitu harus hukumnya.



Tersebut dalam Sahih Bukhari dan Muslim sebuah Hadis dari Rasulullah s.a.w. yang diriwayatkan oleh Jabir r.a. katanya; Kita pernah melakukan ‘azal dalam zaman Rasulullah s.a.w. padahal al-Quran masih turun ke atas baginda. Dengan lafaz yang lain: Kita pernah melakukan ‘azal, maka berrita itu telah sampai ke pengetahuan Nabi Allah s.a.w tetapi baginda tiada melarang kami.



Barangkali faedah melakukan ‘azal’ ini kerana hendak memelihar kecantikan isteri dan kesihatannya supaya sering dapat bersenang-senang dengannya. Ataupun untuk mengekalkan perkongsian hidup dengannya supaya terjatuh dari bahaya talaq. Ataupun kerana sebab-sebab yang lain, seperti tidak suka banyak anak sehingga menyebabkan kesukaran untuk mencari nafkah, atau untuk memelihara diri dari keperluan bekerja terus-menerus untuk mencari kelebihan rezekir, dan melakukan kerja-kerja yan tak baik atau lain-lain lagi. Sebab kurangnya kesukaran dalam kehidupan akan menolong kepada menegakkan agama.



Kesebelas: Dalam adab-adab melahirkan anak, ada lima perkara:



(1) Jangan sampai terlalu gembira bila menerima anak lelaki, atau terlalu dukacita bila mendapat anak perempuan, kerana dia tidak mengetahui di mana letaknya tuah di antara keduanya. Betapa banyaknya orang yang dianugerahi anak lelaki merasa kesal di kemudian hari, dan bercit-cita kalaulah anak itu tiada dilahirkan sama sekali. Yang lain pula mengharapkan anak itu, kalau boleh menjadi perempuan saja. Bahkan pada menerima anak perempuan itu, ada kalanya lebih besar pahalanya.



Berkata Anas meriwayatkan Hadis dari Rasulullah s.a.w., sabdanya: Barangsiapa yang mempunyai dua orang anak perempuan, ataupun dua orang saudara perempuan, lalu ia membuat baik kepada keduanya selama ia berdampingan dengan mereka, nanti kelak di dalam syurga saya dan dia seperti dua jari ini.



(2) Hendaklah diazankan di telinga bayi sebaik-baik saja ia lahir dari perut ibunya.



(3) Hendaklah bayi itu dinamakan dengan nama yang baik. Sesiapa yang telah diberikan nama yang tak baik, sunnat diubah nama itu dengan yang lain.



(4) Sunnat dibuatkan aqiqah iaitu menyembelih dua ekor kambing bagi anak lelaki atau seekor bagi anak perempuan. Kemudian sunnat pula disedekahkan emas atau perak seberat rambutnya yang dipotong pada hari ketujuh.



(5) Hendaklah diamanahkan ke dalam mulutnya dengan sebutir kurma atau lain-lain manisan, kerana yang demikian itu dari amalan Rasulullah s.a.w



Kedua belas: Dalam perkara talaq yang mana is merupakan perkara harus yang amat dibenci di sisi Allah Ta’ala. Talaq itu dihukumkan harus, apabila ia tiada disertai dengan penganiyaan dengan jalan yang salah. Namun demikian apabila seseorang telah mentalaq isterinya, maka tentulah ia telah menyakiti hatinya, sedangkan menganiaya atau menyakiti orang lain tiada dibenarkan oleh agama melainkan jika berlaku kesalahan dari pihak isteri, ataupun timbulnya suatu dharurat dari pihak lelaki. Allah telah berfirman:



“Jika isteri-isteri itu mentaati kamu, janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menganiayai mereka.” (an-Nisa’: 34)



Yakni, maksud janganlah pula kamu mencari jalan untuk mentalaqkan mere itu. Tetapi jika ayah si suami tiada senang dengan isteri anaknya, bukan kerana sesuatu sebab yang tak baik, maka hendaklah is mentalaqkan isteri sebagai tanda ketaatan kepada ayah.



Dalam hal isteri menyakiti suami, ataupun berlaku buruk terhadap keluarga suami, maka is dikira bersalah. Begitu pula, jika isteri itu buruk perilakunay ataupun rosak agamanya. Tetapi jika penganiyaan berlaku dari suami terhadpnya, maka ada jalan bagi isteri untuk menebus dirinya dari suami yang zalim itu dengan membayar wang. Dalam hal ini, makruh bagi lelaki untuk menuntut tebusan wang lebih daripada kerugiannya, kerana yang demikian itu adalah semacam tekanan atau bebanan untuk memberati isteri. Bahkan ini berarti seolah-olah sebagai memperniagakan kemaluan wanita.



Allah telah berfirman:



“Tidak mengapa atas keduanya pada apa yang dibayar oleh perempuan untuk menebus dirinya.” (al-Baqarah: 229)



Jadi pengambilan apa yang telah diambil dari suami itu adalah hak untuk dijadiukan tebusan diri siteri dari suami. Adapun isteri yang meminta talaq apa-apa sebab, maka ia berdosa besar sekali.

Seorang suami yang ingn mentalaqkan isterinya, hendaklah memerhatikan empat perkara berikut, iaitu:



1. Hendaklah ia mentalaqkan isterinya dalam keadaan suci dari haidh yang belum ia bersatu dengannya. Sebab talaq dalam waktu haidh ataupun dalam masa suci yang ia telah bersatu dengannya adalah seperkara did’ah yang haram, sekalipun memang ia sengaja melakukan perbuatan itu menjadikan masa iddahnya lebih panjang. Sekiranya ia telah melakukan itu, maka hendaklah ia merujuk isterinya semula. Kemudian ia tunggu pula hingga ia suci sekali lagi, kemudian haidh, kemudian suci lagi, dan pada masa itu terserahlah kepadanya, kalau mahu ditalaqkannya ataupun dibiarkan saja dalam aqadnya.



2. Hendaklah ia menjatuhkan talaq satu, kerana dengan talaq satu pun sudah terhasil meksudnya. Kemudian faedah dari talaq satu, suami boleh rujuk semual sewaktu dalam iddah, jika ia merasa sesal dengan keputusannya yang mula-mula. Jika ia menjatuhkan talaq tiga sekaligus, barangkali ia akan menyesal, maka ketika itu ia tidak boleh kembali lagi kepada isterinya melainkan dengan jalan muhallil; iaitu isterinya dinikaki oleh orang lain lebih dulu sekadar pelepasan nafsunya, kemudian diceraikan dan barulah boleh berkahwin semula dengannya. Aqad nikah muhallil ini ditegah dan dalam hal ini dialah yang menjadi penyebab aqad muhallil itu.



3. Hendaklah ketika menyebutkan talaq itu dengan suara lemah-lembut dan menerangkan sebab mengapa ia terpaksa mentalaqnya tanpa kekerasan. Dalam pada itu hendaklah is menyabarkan dan menggembirakan hati isteri yang ditalaqnya itu dengan sesuatu hadiah, sebagai penutup sakit hatinya dikeranakan berita talaq yang disampaikan kepadanya.



Allah telah berfirman:



“Dan berikanlah (isteri-isteri yang diceraikan itu) pemberian,” (al-Baqarah: 236)



Al-Hasan bin Ali r.a. pernah menyampaikan perkata talaq dua orang isterinya kepada para sahabatnya dengan meminta mereka menyebutkan tentang talaq itu kepada dua isteri tersebut. Kemudian beliau telah membayar kepada setiap isteri sepuluh ribu dirham.



4. Janganlah sampai suami membocorkan rahsia isteri, sama ada sewaktu talaq ataupun sewaktu menikah, sebab ada tegahan keras yang melarang membocorkan rahsia kaum wanita dengan ancaman yang paling berat.





Hak-hak suami atas isteri



Isteri wajib mentaati suami pada segala yang dikehendaki oleh suami daripada perkara-perkara yang tiada maksiat padanya. Di sana terdapat banyak hadis yang diriwayatkan dalam menentukan hak suami atas isteri.



Rasulullah s.a.w telah bersabda:



“Mana saja wanita yang meninggal dunia, sedangkan suaminya redha terhadapnya maka ia akan masuk syurga.”



“Sabdanya lagi:



“Apabila seorang wanita bersembahyang lima waktunya, berpuasa sebulannya, memelihara kemaluannya dan mentaati suaminya nescaya ia akan masuk syurga uang disediakn oleh Tuhannya.”



Berkata Ibnu Abbas: Telah datang seorang wanita dari Khats’am kepada Rasulullah s.a.w. lalu berkata: Saya ini seorang wanita yang janda dan saya akan berkahwin. Apakah haknya suami? Baginda menerangkan: Di antara hak suami atas isteri, ialah apabila ia mengingininya serta memujuknya supaya menyerahkan diri sedang isteri suci dari haidh, janganlah menolaknya.



Hak-hak yang lain ialah: Istero tidak boleh memberi apa-apa yang ada di dalam rumah kepada orang lain, melainkan dengan izin suami. Jika ia melanggar juga maka berdosalah isteri itu manakala suami mendapat pahala dari pemberian itu. Isteri tidak boleh berpuasa secara sukarela, melainkan dengan izin suami, jika isteri melanggar juga, nescaya jadilah puasanya itu lapar dan dahaga semata-mata, tanpa mendapat apa-apa balasan dari Allah. Jika isteri keluar dari rumah tanpa izin suami, nescaya Malaikat akan melaknatinya sehingga ia kembali ataupun bertaubat.



Kesimpulannya, hak-hak suami atas isteri itu ada banyak, tetapi yang terpenting sekali ialh dua perkara:



(1) Memelihara diri dan menutup rahsia

(2) Tidak terlampau menuntut perkara-perkara yang tidak diperlukan, dan menjaga agar usahanya tidak termasuk perkara yang haram.



Hak puteri atas kedua ibu-bapa ialah:



Mendidiknya cara pergaulan yang baik dan adab-adab percampuran dengan suami sebagaimana yang diriwayatkan dari Asmak binti Kharijah al-Fizari, katanya kepada puterinya ketika hari perlangsungan puterinya itu: Kini engkau telah keluar dari sangkar yang di dalamnya engkau telah dibesarkan, berpindah ke tempat tinggal yang engkau belum pernah mengenalinya lagi, dan kepada seorang teman hidup yang engkau belum biasa dengannya. Maka umpamakanlah dirimu itu sebagai sekeping tanah, nescaya ia akan menjadi tiangnya. Kalau engkau menganggap dirimu sebagai jariah, tentulah ia akan menganggap dirinya hamba sahaya. Jangan membebaninya agar ia tiada meningalkanmu. Jangan menjauhinya agar ia tiada melupaimu. Jika ia mendekatimu setapak, datangilah ia dua tapak. Jika ia menjauhimu, jauhilah ia dengan baik. Jagalah hidungnya, telinganya dan matanya, sehingga ia tiada meencium sesuatu melainkan yang baik-baik, tiada mendengar sesuatu melainkan yang indah-indah dan tiada melihat sesuatu melainkan yang cantik-molek.



Kesimpulan dari kata-kata yang berkaitan dengan adab-adab kaum wanita tanpa banyak bicara ialah:



Hendaklah ia merupakan sendi utama di dala rumahtangganya. Sentiasa melazimi jahitan dan tenunannya. Tidak banyak naik-turunnya. Sedikit bicaranya dengan tetangga, ia tida mendatangi tetangganya melainkan jika ada perkara yang perlu yang mendorongnya ke sana. Memelihara hak suaminya ketika ia ada di rumah ataupun tiada di rumah. Sentiasa menimbulkan kegembiraan hati suami pada segala kelakuannya. Tiada mengkhianati dirinya terhadap suami dan hartanya. Tiada keluar dari rumah melainkan dengan izin suami. Dan jika diizinkan ia keluar, hendaklah dalam keadaan tertutup. Memilih jalan-jalan yang sepi dari orang ramai, tidak memilih jalan raya atau pasar. Memelihara suaranya supaya tidak terdengar oleh orang-orang asing atau dikenali peribadinya oleh mereka itu. Tidak memperkenalkan dirinya kepada rakan-rakan suaminya dalam menunaikan segala keperluan, tetapi handaklah ia berpura-pura terhadap sesiapa yang disangka mengenalinya ataupun memang dia mengenalinya.



Tugas utama kaum wanita ialah memperbaiki urusannya sendiri dan urusan rumahtangganya, tetap menunaikan semua sembahyang dan puasa. Jika rakan suaminya meminta izin masuk ke dalam rumahnya sedang suami tiada di rumah, maka tidak boleh diizinkan masuk dan tiada boleh banyak berbicara dengannya, sebagai menunjukkan tanda cemburu atas dirinya sendiri dan suaminya. Hendaklah isteri sentiasa merasa puas dengan segala yang diberikan oleh suaminya, sebagai rezeki dari Allah ta’ala. Ia harus selalu mengutamakan hak suami atas dirinya sendiri, begitu pula atas segala hak kaum kerabatnya. Sering membersihkan dirinya sendiri, serta bersedia, pada bila-bila masa untuk menerima keinginan suami. Hendaklah ia sentiasa bersifat belas kasihan terhadap anak-anaknya, memelihara dan melindungi mereka dari segala yang tidak baik, tidak mengeluarkan caci-maki terhadap anak-anak dan tiada menggunakan lidahnya hanya untuk menjawab dan menentang suami.



Di antara adab-adabnya pula ialah: isteri tiada terlalu bermegah-megah dengan kecantikan dirinya, dan tiada pula mengeji suaminya kerana keburukannaya. Adab yang lain lagi ialah: Hendaklah isteri sentiasa melazimkan dirinya dalam kebaikan dan memelihara dirinya pada masa ketiadaan suaminya. Apabila suami kembali bergembiralah ia bersenang-hatilah ia semula bersamanya.



Di antara yang wajib atas isteri dari hak-hak perkahwinan, apabila suaminya meninggal dunia, ia tidak berkabung kerana berdukacita lebih dari empat bulan sepuluh hari. Wajib meninggalkan memakai air wangi, tidak menghiaskan diri dalam masa perkabungan itu.



Rasulullah s.a.w. telah bersabda:



“Tidak halal bagi seorang wanita yang beriman dengan Allah dan Hari Kemudian berkabung atas seorang yang mati lebih dari tiga hari, melainkan atas suami iaitu empat bulan dan sepuluh hari.”



Wajib atas isteri juga tinggal di dalam rumah suaminya yang meninggal dunia itu sehingga iddahnya, tidak boleh berpindah ke rumah keluarganya dan tidak boleh keluar rumah, melainkan kerana sesuatu dharurat saja.



Di antara adabnya lagi, hendaklah ia menjalankan perkhidmatannya yang ia mampu melakukan di dalam rumah, sebagaimana biasanya isteri-isteri para sahabat melakukan, moga-moga Allah redha atas mereka sekalian.

sumber >> http://pondokhabib.wordpress.com/2009/02/26/adab-pergaulan-suami-isteri-sejak-perkahwinan/

Friday, April 17, 2009

Walaupun ada banyak -ve thing yang berlaku dalam masyarakat islam malaysia, at least ada segelintir yang bersungguh2 memperjuangkan islam dan mengamalkan islam sebenar...let all of us "discover the beauty of islam"....

iLuvislam.com di Akhbar Perdana Malaysia
www.iLuvislam.com
Im Koyube
editor : kasihsayang


Alhamdulillah, 16 April 2009 mencatatkan sebuah sejarah yang amat berharga bagi saya dan sahabat-sahabat iLuvislam.com.

Saya langsung tidak menyangka bahawa 'sharing' saya akan di iklankan dalam 3 akhbar utama negara; Berita Harian, The New Straits Times(NST) dan Sinar Harian. Tambahan pula, lokasi iklan sangat strategik dan ia memenuhi separuh dari satu 'page' surat khabar berkenaan. Saya kongsikan gambar-gambar yang telah di-scan dalam artikel ini.

Syukur saya tak terkata, alhamdulillah, bersyukur sangat. Segala puji hanya untuk Allah, Tuhan yang Maha Perancang dan Tuhan yang Maha Penguji. Ia adalah rancangan Allah dan saya syukur dan akur. Ia juga merupakan ujian daripada Allah untuk saya. Maka saya perlu waspada, menjaga hati dari penyakit, sentiasa bersyukur dan tidak cuai.

Tanggungjawab saya semakin sukar dan berat tetapi saya komited untuk tidak patah semangat. Saya yakin bahawa hidup ini bukan untuk diri sendiri semata-mata tetapi hidup ini perlu juga dioptimakan untuk Islam dan ummah; tanpa mengabaikan syariat Allah dan sunnatullah-Nya.

Dikesempatan ini, saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada pihak pengurusan ESQ Leadership Center Sdn. Bhd. kerana memilih 'sharing' saya dalam iklan yang telah diterbitkan. Semoga usaha kita dalam menyebarkan nilai-nilai Islam kepada dunia dapat diteruskan tanpa henti malah lebih padu dari masa ke masa.

Penghargaan tidak berbelah bagi kepada krew-krew iLuvislam.com yang bekerja kuat untuk Islam melalui wadah iLuvislam.com. Saya yakin mereka semua volunteer untuk kerja-kerja di web kami kerana mereka sayangkan Allah dan mereka sayangkan Islam. Kami berkongi visi jangka panjang yang sama iaitu Syurga Firdaus yang kekal abadi. Saya amat berharap bahawa semangat kalian untuk Islam terus utuh walau usia makin meningkat. Sama-sama-lah kita berganding bahu untuk memastikan masyarakat dunia dapat sama-sama 'discover the beauty of Islam'.

Ramai tertanya-tanya, apakah halatuju iLuvislam.com selepas ini? InsyaAllah kami akan fokus kepada penguasaan media, pendidikan dan ekonomi dalam jangka masa panjang.

Selain itu, kami akan berusaha sehabis baik untuk memberikan kesedaran kepada dunia bahawa Islam bukan hanya sekadar ceramah agama, solat, buku agama dan sebagainya. Tetapi kami ingin sama-sama kongsikan kepada dunia bahawa Islam adalah solusi kepada segala masalah, Islam adalah merangkumi semua aspek kehidupan(the way of life) dan Islam-lah titik pertemuan kepada perpaduan ummah.

Mohon doa dari sahabat-sahabat semua.

Semoga bermanfaat.

~ Together WE make history for our ummah. ~

http://www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=1572




Sumber : http://imkoyube.iluvislam.com

Tuesday, April 14, 2009

Siapakah Si Dia yang Tidak Boleh Dicuri?
www.iLuvislam.com
asdiq87
editor : kasihsayang


Dia tidak meminta bayaran, namun menciptakan banyak kenalan.

Dia memperkaya mereka yang menerimanya, tanpa melaratkan mereka yang memberinya.

Dia terjadi hanya sekejap namun kenangan tentangnya kadang-kadang bertahan selamanya.

Tak seorangpun yang kaya mampu bertahan tanpa dia, dan tak seorangpun yang begitu miskin tetap menjadi lebih kaya daripada manfaatnya.

Dia menciptakan kebahagian di rumah, mendukung niat baik dalam perniagaan dan merupakan tanda balasan dari kawan-kawan.

Dia memberi istirahat untuk rasa letih, sinar terang untuk rasa putus asa dan sinar mentari bagi kesedihan.

Namun dia tidak dapat dibeli, dipinjam atau dicuri kerana dia adalah sesuatu yang tidak berguna sebelum diberikan kepada orang lain.

Siapakah si dia?

..........................................
..........................






Dia-lah yang bernama senyuman!

Senyum-senyum selalu! emotions

Sunday, April 12, 2009

How To Love Yourself



How To Love Yourself

www.edu.iluvislam.com
Oleh : Wan Fathiyyah


Stop All Criticism
Criticism never changes a thing. Refuse to criticize yourself. Accept yourself exactly as you are. Everybody changes. When you criticize yourself, your changes are negative. When you approve of yourself,your changes are positive.

Don't Scare Yourself
Stop terrorizing yourself with your thoughts. It's adreadful way to live. Find a mental image that gives you pleasure (mine is yellow roses), and immediately switch your scary thought to a pleasure thought.

Be Gentle And Kind And Patient
Be gentle with yourself. Be kind to yourself. Be patient with yourself as you learn the new ways of thinking.Treat yourself as you would someone you really loved.

Be Kind To Your Mind
Self hatred is only hating your own thoughts. Don't hate yourself for having the thoughts. Gently change your thoughts.

Praise Yourself
Criticism breaks down the inner spirit. Praise builds it up. Praise yourself as much as you can. Tell yourself how well you are doing with every little thing.

Support Yourself
Find ways to support yourself. Reach out to friends and allow them to help you. It is being strong to ask for help when you need it.

Be Loving To Your Negatives
Acknowledge that you created them to fulfill a need. Now, you are finding new, positive ways to fulfill those needs. So, lovingly release the old negative patterns.

Take Care Of Your Body

Learn about nutrition. What kind of fuel does your body need to have optimum energy and vitality? Learn about exercise. What kind of exercise can you enjoy? Cherish and revere the temple you live in.

Mirror Work
Look into your eyes often. Express this growing sense of love you have for yourself. Forgive yourself looking into the mirror. Talk to your parents looking into the mirror. Forgive them too. At least once a day say: "I love you, I really love you."

Love Yourself .. Do It Now
Don't wait until you get well, or lose the weight, or get the new job, or the new relationship. Begin now -- and do the best you can.




taken fr0m : http://solaceforlife.blogspot.com/2007/12/how-to-love-yourself_23.html

Saturday, April 11, 2009



Assalamualaikum...
alhamdulillah until today i still can breathe and live in this world...n the most happy things is i can see the purpose of me being part of the world..

there's a lot of things i would like to share with anyone who read or just pass by my blog, but i try my best key..

i am recovering from a hardship that i faced last weeks, and now alhamdulillah i am more happy about myself.

setiap kepayahan pasti ada ganjaran....i'll explain to you later but now, as a normal human being i need to go to sleep bak kata suhaila...kita bukan robot daaa, robot pun reti habes bateri gaks..

i misses all my friends even thought cik nanie kita yg paling byk memeningkan kepala saya..tp jgn ngirau,kamek tak marah kitak laa.kamek nie sayang...sebab tu laa bimbang..

tgh cuba ringkas kan seringkas mungkin, apa2 pun sapa nak join KOHA....pandai2 laa email or call kat nombor2 yang tertera yea..take care

REMEMBER....there is love out there for us no matter from who and how they show it, but they do LOVE u with all they have.

Special thanks to my beloved and will always be love fiance mr major alliance, my best sisters in the WORLD kak li n farahfery, my kereks n brutal abengs a.shah, my SUPERMAN in IPPT...BOS, and my neutral sis kmz, and last but not least my huggy mommy at IPPT Mem Besar BPIO, without u guys i will not know what will happen to me n i even can't imagine what will happen and don't wanna imagine it...




oh b4 4get, to lovely best friend suhaila kokko @ susu kambing yg spent time with me sampai kul 2 pg, thanks dear 4 ur clear advice...i'll learn n try to achieve our target..jd mcm pn Maziah...

LOVE u Guys a LOT tau...

the Perfect Carrot Cake

It's so nice of Stef to share her carrot cake recipe. It's moist and delicious.







CARROT CAKE:

225g grated carrot steeped in 1/2 cup milk for 10 minutes
125g softened butter
1/2 cup canola or sunflower or corn oil
1 cup chinese black sugar (hei tang), about 70cents per pack at asian section in supermarkets
1/2 cup golden syrup
2 eggs
pinch of salt
1/2 cup raisins
1/2 cup chopped walnuts
2 level tsp ground cinnamon
1 tsp vanilla extract
1/2 tsp baking powder
1/2 tsp baking soda
1 and 2/3 cup self raising flour

Frosting:

325g cream cheese, softened
100g softened butter
1 and 1/2 cup icing sugar, sifted (or less if you like, don't add all at one go)
few drops of citrus fruits oil from Phoon Huat OR zest of 1 orange
1/2 tsp vanilla extract

Line two 8-inch tins with paper.
Preheat oven to 180C.

HOW:
Beat butter with oil, sugar and golden syrup until smooth. Beat in cinnamon, salt, vanilla and eggs.
Gently stir in raisins and walnuts.
Sift in flour, baking powder and baking soda. Fold in. Gently fold in carrots and milk mixture.

Divide between the 2 tins, bake for 35 to 40 minutes or until an inserted toothpick comes out clean. Cool completely before unmoulding.

Meanwhile, for frosting, beat everything together till smooth. Spread some on one cake, top the other cake over and evenly frost the top and sides over. Refrigerate to set the icing,you may stud the top with carrot gummies (from sun lik) or else,more walnuts.
Enjoy!


Stef
xx

;;