Thursday, May 8, 2008

bUaT mErEkA yaNg MeNcArI.....

ada sesuatu yg ingin saya kongsi dengan semua...
Perbualan antara dua orang sahabat yang baru berkenalan selepas menghadiri Seminar Keluarga Bahagia.

ABC: Susah betul hendak cari isteri solehah. Macam hendak cari gagak putih.
Alifbata: Memang sudah hukum dunia, yang berharga itu susah hendak dapat. (Cuma tersenyum) saudara sudah kahwin?

ABC: Belum lagi.
Alifbata: Kenapa? Belum dapat yang solehahkah?
ABC: Saya sudah 28 tahun. Sepatutnya umur 25 sudah kahwin… maknanya sekarang ini saya sudah terlajaklah.

Alifbata: Oh, begitu..... biar terlajak usia, jangan tersalah pilih! (sambil mengusik)
ABC: Hendak cari yang betul-betul solehah bukan senang.
Alifbata: Kalau tidak jumpa, macam mana?
ABC: Itulah yang saya pening sekarang ini. Syarat-syarat yang saya buat ini susah sangatkah?
Alifbata: Apa syaratnya?

ABC: Syarat-syarat wanita solehah… mesti solat, taat ibu bapa, berakhlak, tutup aurat, pandai mengaji, puasa sunat….
Alifbata: Macam itu tidaklah susah… ramai yang ada syarat-syarat macam itu.
ABC: Itu yang lahiriah. Yang paling penting bertakwa.
Alifbata: Macam mana pula hendak ukur takwa itu?
ABC: Itu yang pening. Takwa itu dalam hati. Ini soal hati. Tetapi apa boleh buat, saya hendak juga isteri solehah, isteri yang bertakwa!

Alifbata: Mahukah sekiranya saya bagi tip mudah hendak dapat isteri solehah?
ABC: Saya tidak faham. Bagaimana kita boleh nilai calon isteri tanpa menilai syarat-syaratnya? Bukankah itu panduan daripada hadis?
Alifbata: Untuk dapat isteri solehah, jadikan diri kita dahulu calon suami soleh. Cuba cari ciri-ciri suami soleh, bina semua ciri itu dalam diri kita. Bina sahsiah, lahiriah seorang lelaki soleh kemudian muhasabah pula soal hati. Ukur iman dan takwa kita.

ABC: Hendak ukur iman & takwa kita? Susah tu. Itu soal maknawi.
Alifbata: Tetapi, jauh lebih mudah daripada hendak ukur iman dan takwa orang lain. Semuanya terletak pada diri kita sendiri. Lebih cepat kita bina sifat-sifat lelaki soleh, tingkatkan iman dan takwa… lebih cerahlah peluang untuk dapat isteri solehah. Semuanya atas usaha kita sendiri. Sebelum ini, kita selalau bincang berkenaan menilai diri orang lain. Itu yang kita silap. Bukankah Allah sudah jamin, lelaki beriman untuk wanita beriman Lelaki soleh jodohnya wanita solehah. Insya-Allah.

ABC: Jika begitu, saya kenalah berhenti cari wanita solehah kerana hendak jadi lelaki soleh?
Alifbata: Bukan begitu. Lebihkan hendak jadi lelaki soleh sambil itu teruslah cari isteri solehah.
ABC: Ok juga kalau begitu! Serampang dua mata.

Alifbata: Satu lagi, berpada-padalah dengan piawai solehah saudara itu. Jangan terlalu tinggi. Nanti tidak tercapai. Cukuplah dengan tahap sederhana.
ABC: Maksudnya?
Alifbata: Jangan terlalu ideal menilai calon isteri kerana sifat-sifat solehah itu on going process (dibina secara berterusan). Mungkin sebelum kahwin tahapnya rendah sedikit, tetapi dengan pimpinan suaminya nanti, tahap solehahnya boleh diupgradekan lagi.

ABC: Boleh lebih kuranglah kalau macam itu ya?
Alifbata: Cara itu salah. Panduan dan ajaran islam mudah. Tetapi bukan alasan untuk dipermudahkan.
ABC: Apa kaitannya dengan perkara yang kita bincang sekarang ini?
Alifbata: Begini, saudara perlu lebih ketat dalam menilai diri saudara. Jangan ambil mudah soal iman & takwa diri saudara. Letakkan piawai tinggi untuk diri saudara. Bukankah lelaki akan jadi pemimpin rumahtangga? Penilaian calon isteri sepatutnya rendah sedikit. Nanti senanglah hendak bentuk apabila sudah jadi isteri kita sendiri.

ABC: Oh, baru saya faham.
Alifbata: Baguslah jika begitu. Sayangnya kebanyakan lelaki menilai sebalikya. Untuk dirinya dinilai dengan piawai soleh yang rendah. Tetapi untuk calon isterinya dinilai dengan solehah yang tinggi. Itulah silapnya.

ABC: Alhamdulillah, saya harap jodoh saya akan tiba nanti.
Alifbata: Amin. Tamatkanlah penantian solehah itu dengan mempercepatkan pembinaan soleh diri.

Tetamu senja: Bertanya kepada diri sendiri, adakah aku sudah cukup baik untuk mengharapkan yang terbaik? Kita memang pandai menilai orang lain dan kita selalu lupa untuk menilai diri sendiri.

Ramai Orang Kenal Diri Orang,
Tapi Tidak Kenal Diri Sendiri,
Sebab Itu Orang Sibuk Memikirkan Kecacatan Orang Lain Daripada Kecacatan Diri Sendiri!

~pesanan buat diri sendiri dan semua...~

0 comments: